Bergkvaras verksamhet kännetecknas av närhet, mänsklighet och handlingskraft. Det kollektiva resandet utvecklas snabbt med ett stort fokus på hållbarhet och teknisk utveckling. Vi är med och driver den utvecklingen.
Vi söker nu en Affärschef med starkt affärsdriv, analytisk förmåga och ett coachande ledarskap med förmåga att bygga engagemang för att ta helhetsansvaret för ett av våra trafikavtal i Ystad – ett område under intensiv utveckling.
ARBETSUPPGIFTER
Som Affärschef är du den drivande kraften bakom ett av våra trafikavtal. Du har ett helhetsansvar för ekonomi inklusive budgetarbete, verksamhet, personal och arbetsmiljö. Du säkerställer lagefterlevnad och ansvarar för att genomföra, redovisa, följa upp och utveckla den operativa driften inom ditt avtalsområde. Du leder den lokala ledningsgruppen och är arbetsgivarrepresentant för medarbetarna. Rollen är en nyckelfunktion i affärsområdets regionala ledningsgrupp och du rapporterar direkt till Trafikchef Skåne.
Exempel arbetsuppgifter
· Säkerställer trafikleverans och avtalsefterlevnad, optimerar resurser och driver trafiksäkerhetsarbete.
· Upprättar budget och prognoser, följer upp nyckeltal och rapporterar resultat.
· Leder personal- och arbetsmiljöarbete inklusive rekrytering, utveckling och rehabilitering.
· Genomför facklig samverkan och förhandlingar.
· Samverkar med externa parter som Skånetrafiken, kommuner och myndigheter.
· Ansvarar för riskhantering.
· Driver förändringsarbete och ständiga förbättringar.
Tillsammans med den erfarna driftledningen och våra skickliga förare skapar du en verksamhet som möter våra högt uppsatta mål och levererar kvalitet, effektivitet och kundnytta varje dag.
KVALIFIKATIONER
För att vara framgångsrik i rollen tror vi att du har utbildning inom exempelvis ekonomi, transport, logistik alternativt motsvarande kunskaper i kombination med några års erfarenhet från branschen. Vidare har du redan tidigare varit chef- och ledare med budgetansvar. Har intresse för att leda ett stort antal anställda och sitter på erfarenhet av att bygga väl fungerande team. Vi tror att du har arbetat i roll med både kund- och leverantörskontakt och att du har gedigen kunskap om både kollektivtrafikens regelverk och upphandlade avtal. Vi ser en god systemvana där vi särskilt värderar system för trafik, personal- och verksamhetsledning. God svenska i tal och skrift och B-körkort är också krav för rollen.
Som person har du en väl utvecklad förmåga att arbeta affärsmässigt och driva förändring. Du skapar engagemang och delaktighet genom att balansera fokus på resultat och relationsbyggande. Med ett tydligt och coachande ledarskap gör du mål och uppdrag tydliga och motiverar ditt team även i förändringsprocesser. Du har en mycket god kommunikativ förmåga, är lyhörd och trygg i att hantera eventuella meningsskiljaktigheter på ett konstruktivt sätt. Din analytiska förmåga och struktur hjälper dig att planera, prioritera och fatta välgrundade beslut även under tidspress. Du är kvalitetsmedveten, initiativrik och har ett starkt driv att utveckla verksamheten. Vi ser att du trivs i en dynamisk miljö där strategiska och operativa inslag varvas och där du förväntas påverka och skapa långsiktigt värde.
Känns beskrivningen träffande? Varmt välkommen med din ansökan! Observera att vi endast tar emot ansökningar via vårt system, så klicka på knappen "Ansök nu" för att ta dig vidare. Urval sker löpande.
ÖVRIGT
Bergkvara är en av de största aktörerna inom den svenska kollektivtrafiken. Vi bedriver busstrafik och spårburen trafik inom upphandlad kollektivtrafik samt skoltrafik och kommersiell linje- och beställningstrafik med buss. I vår verksamhet ryms även all typ av fordonsservice för tunga nyttofordon. Koncernen är etablerad på ett 40-tal orter runt om i Sverige, har drygt 2000 medarbetare och omsätter ca 2,5 mdkr.