Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Avgiftshandläggare till Hammarö kommun
Skicka ansökan 20 dagar kvar
Utredare Avgiftshandläggare
20 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Välkommen till oss på Hammarö! Hammarö är en kommun med framåtanda och stark tillväxt som ligger vid Vänern omgiven av klippor och vatten. Många väljer att flytta till oss vilket gör att vi ständigt växer och utvecklas. Något som speglar allt som sker i vår kommun är närheten till staden, invånarna, vattnet och till varandra. Hos oss får du en arbetsplats mitt i vår vackra skärgård! Inom socialförvaltningen arbetar du dagligen med att ge trygghet, kvalité eller stöd till våra invånare. Vi som arbetar här värdesätter det personliga mötet mer än något annat. I takt med att vi växer utvecklar vi naturligt våra verksamheter, förnyar våra lokaler och har en utvecklingsvilja. Vi finns till för att ge Hammaröborna en bättre vardag och att få varje människa att med egen kraft skapa ett bra liv. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en noggrann och serviceinriktad avgiftshandläggare som vill arbeta med avgiftshantering inom äldreomsorg och funktionshinderomsorg. Som avgiftshandläggare ansvarar du för att beräkna, besluta, administrera och följa upp avgifter enligt Socialtjänstlagen och annan relevant lagstiftning. Arbetet sker i kommunens verksamhetssystem och omfattar både myndighetsutövning och service gentemot brukare, anhöriga, kollegor och samarbetspartners. Rollen kombinerar ett analytiskt arbetssätt med ett gott bemötande där kvalitet, professionalism och service är centralt. I rollen som avgiftshandläggare kommer du bland annat att: • Beräkna och fatta beslut om avgifter • Handlägga avgifter i kommunens verksamhetssystem • Säkerställa korrekta avgiftsunderlag inför fakturering • Besvara frågor kring avgifter, kostnader och fakturor • Ompröva avgiftsbeslut vid behov • Hantera fakturor och kontering i ekonomisystem • Handlägga ansökningar om ekonomiskt stöd för merkostnader enligt 9 § 2 LSS vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro • Utföra administrativa arbetsuppgifter och delta i utvecklings- och förbättringsarbete • Vid behov kunna täcka upp i Individ- och familjeomsorgens reception • Vid behov vara behjälplig när det gäller gallring och arkivering KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Gymnasial utbildning med ekonomisk eller administrativ inriktning, eller annan likvärdig utbildning • Erfarenhet av administrativt arbete och/ eller ekonomihantering • God systemvana och mycket goda kunskaper i Excel • Intresse för digitala arbetssätt och förmåga att lära dig nya system Meriterande för tjänsten är tidigare arbete som avgiftshandläggare samt erfarenhet av myndighetsutövning inom äldreomsorg eller funktionshinderområdet. Det är även en fördel om du har erfarenhet av verksamhetssystemen Pulsen Combine eller LifeCare, ekonomisystemet Visma samt arbete med dokumenthantering, arkivering och gallring. För att trivas i rollen är du noggrann, strukturerad och analytisk med god sifferförståelse. Du är serviceinriktad och har ett professionellt och pedagogiskt bemötande. Du arbetar självständigt, tar ansvar och har lätt för att prioritera och hantera flera ärenden samtidigt. Vidare är du kommunikativ, lösningsorienterad och prestigelös, med god förmåga att skapa trygga relationer. Du samarbetar väl och uttrycker dig tydligt i tal och skrift på svenska. Tillträde i mars 2026. Urval sker löpande och intervjuer kan förekomma innan ansökningstidens utgång. ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hammarö kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför rekryteringsarbetet har Hammarö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-22
Antal platser 1