Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Svenska kraftnät står inför en omfattande expansion och utveckling. För att möta verksamhetens växande behov söker vi nu en Strategisk inköpare med fokus på konsulter inom sub-kategorin projektering till enheten Inköp Konsulter.
I rollen kommer du, tillsammans med vår kategoriledare, arbeta både strategiskt och taktiskt för att utveckla sub-kategorin och säkerställa affärsmässiga, effektiva och hållbara inköp i linje med gällande lagstiftning och styrande dokument.
Kategorin likt Svenska kraftnät är i en expansiv fas vilket ger förutsättningar för att vara kreativ och prova nytt för att effektivisera de processer och rutiner vi har.
Som strategisk inköpare inom projektering arbetar du nära både interna beställare och våra ramavtalsleverantörer. Rollen är bred och innefattar bland annat:
• Genomförande av mer eller mindre komplexa avrop från våra ramavtal
• Avtalsuppföljning samt viss kontraktsförvaltning av nya och befintliga ramavtal och kontrakt
• Utveckling av arbetssätt, rutiner samt framtagning och förvaltning av relevanta upphandlingsmallar
• Stöd och bidrag till Svenska kraftnäts strategiska arbete inom kategorin
• Stöd, utbildning och rådgivning till verksamheten i inköpsrelaterade frågor
• Genomförande av upphandlingar inom hela kategorin Konsulter (teknik, IT och övrigt), inklusive:
• Framtagning av upphandlingsstrategi
• Framtagning och kvalitetssäkring av krav- och upphandlingsdokument
• Utvärdering, förhandling, tilldelning och avtalstecknande
• Avtalsuppföljning genom sammanställningar, analyser, scorecards och spendanalyser
• Deltagande i utvecklingsarbete inom inköpsavdelningen för ett mer effektivt och hållbart arbetssätt
Du samarbetar även med andra stödfunktioner såsom juridik, säkerhet och hållbarhet. Rollen är placerad på avdelningen Inköp, enhet Konsulter.
Hos Svenska kraftnät finns goda möjligheter till både professionell och personlig utveckling. Du får arbeta nära erfarna kollegor inom inköp och kategoriarbete samt möjlighet att växa i takt med verksamhetens utveckling.
Inköpsavdelningen befinner sig i en aktiv förändringsfas. Rollen innebär att bidra till utveckling av arbetssätt och samtidigt hantera ett högt tempo, många kontaktytor och skiftande behov från verksamheten.
Avdelningen består idag av ca 50 medarbetare som arbetar med upphandling; konsulter, entreprenader, indirekt material, IT samt elmarknad. Enhet konsulter består idag av 20 medarbetare och präglas av samarbete, inkludering och kollegial stämning.
Om dig
Skallkrav:
Vi söker en relationsskapande och affärsmässig strategisk inköpare som bygger förtroendefulla samarbeten och hittar gemensamma lösningar tillsammans med både interna beställare och leverantörer. Du är resultatorienterad med starkt driv och förmåga att leverera i tid och med hög kvalitet.
Vidare är du trygg och stabil i utmanande situationer, har mod att stå upp för egna bedömningar och kan på ett professionellt sätt skilja på sak och person.
Du har ett strategiskt och lösningsorienterat förhållningssätt, där du ser möjligheter snarare än problem, har helhetssyn och förmåga att identifiera logik och samband i komplex information och miljöer.
Skallkrav
• Relevant högskole- eller universitetsutbildning (t.ex. ekonomi, ingenjör, juridik) eller YH inom inköp, alternativt motsvarande arbetslivserfarenhet
• Minst 3 års aktuell erfarenhet av strategiskt inköpsarbete
• Minst 2 års erfarenhet av att genomföra upphandlingar
• God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av några eller något av nedan, inte ett krav för att bli kallad på intervju.
• Erfarenhet från el-, infrastruktur-, bygg- eller annan teknisk bransch
• Arbetslivserfarenhet av kategoristyrning / kategoriarbete
• Arbetslivserfarenhet inom kategorin konsulter, alternativt rekrytering.
• Arbetslivserfarenhet av LOU/LUF från ett inköpsperspektiv
• Grundläggande kunskap inom konsultjuridik (ABK 09) och/eller entreprenadjuridik (AB04/ABT06)
• Arbetslivserfarenhet inom inköp och/eller försäljning av Tekniska-konsulter
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i mycket begränsad utsträckning denna tjänst
• Sista ansökningsdag, 2026-01-16, vi använder urvalsfrågor istället för personligt brev.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• Förmåner | Svenska kraftnät
I denna rekrytering samarbetar Svenska Kraftnät med Jefferson Wells. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sara Bahlenberg på 070-790 86 26 eller sara.bahlenberg@jeffersonwells.
Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Erica Midfjäll ST, 010 475 87 31. Du når oss också via e-post:
[email protected]
Jobba här – bli en viktig del av vår energiframtid | Svenska kraftnät
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt säljare i samband med rekrytering, vi har upphandlade avtal som gäller för Svenska kraftnät som statlig myndighet.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät kan det vara ett krav på svenskt medborgarskap i vissa befattningar. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät