Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi samordnar också Polismyndighetens hållbarhetsarbete samt ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete.
Enheten för controlling och redovisning är en del av polismyndighetens ekonomiavdelning. Enheten ansvarar för den finansiella styrningen från nationell nivå till den regionala nivån via myndighetens ekonomichefer som finns i varje polisregion och nationell avdelning. Därutöver svarar enheten för arbetet som ska säkerställa att myndigheten hushållar väl med statens medel genom effektiva och ändamålsenliga processer för budgetfördelning, uppföljning, prognoser samt nyttoanalyser på alla nivåer. Enheten ansvarar även för att myndigheten har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning.
Arbetsbeskrivning
Rollen som ekonomicontroller till lokalförsörjningsenheten är en bred och spännande roll som innebär att du kommer arbeta i nära samarbete med företrädare för lokalförsörjningsenheten såsom budgetansvariga chefer, projektledare och förvaltare.
Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar att vara en viktig samarbetspartner i strategiska frågor och beslut, budgetering, uppföljning, analys och prognos. Du håller budget- och uppföljningsdialoger samt analyserar och rapporterar till företrädare för lokalförsörjningsenheten samt ekonomichef ekonomiavdelningen.
I arbetet ingår också att upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag avseende lokalprojekt. Du kommer också arbeta med att beräkna olika scenarier i samband med framtida prognoser på lång sikt. Därutöver tillkommer visst ekonomiadministrativt arbete och arbete i samband med årsbokslut. På ekonomiavdelningen arbetar vi kontinuerligt med utveckling av våra processer och leveranser där du förväntas bidra.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Det är meriterande om du även har:
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk med förmåga att identifiera vad som är viktigast och att du kan se helhet. Du är kommunikativ och har en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med budgetansvariga chefer och projektledare ska kunna förklara ekonomiska samband. Du trivs med att vara självgående och ta egna initiativ inom givna ramar, men du kan också snabbt skifta fokus när situationen kräver det.
Du agerar professionellt och har förmåga att se uppdraget och din roll i en helhet. Du gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. Du har viljan och förmågan att bidra till utveckling av verksamheten. Du är även nyfiken på den digitala utvecklingens möjligheter.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, med provanställning 6 månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Controller Ekonomi
Sök tjänsten via polisens sida för lediga jobb.
Där står urvalsfrågorna som du ska svara på.
Ansök genom; https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/
Samt bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Märk din ansökan med referensnummer A790.914/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.