Vi är Varbergs kommun, arbetsgivaren som ser möjligheterna i dig. Här får du göra skillnad, både för andra och för dig själv. Vi drivs av idén om att förenkla människors vardag och förverkliga deras drömmar. Det gör vi med hjälp av kunskap, nytänkande mod och framåtanda. Välkommen att bidra i arbetet mot vår vision – att bli västkustens kreativa mittpunkt.
Socialförvaltningen ansvarar för att ge stöd, omsorg och hjälp till människor i olika skeden av livet. Vi arbetar utifrån individens behov och erbjuder insatser utifrån gällande lagstiftning, bland annat socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och hälso- och sjukvårdslagen.
Det kan handla om att ge äldre en trygg och meningsfull vardag, stödja personer med funktionsnedsättning eller finnas där för barn, ungdomar och vuxna i utsatta livssituationer.
Hos oss möter du varje individ med respekt och professionalism. Vi samarbetar över yrkesgränser – både inom vår egen förvaltning, med andra delar av kommunen och med externa aktörer. För att säkerställa kvalitet och utveckling arbetar vi aktivt med uppföljning, förbättringsarbete och digitalisering.
Här gör du verklig skillnad – varje dag.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en socialsekreterare som ska arbeta med utredning och uppföljning av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) samt lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM ). Arbetet som socialsekreterare hos oss innebär att du ska utreda behov och fatta beslut om bistånd och insatser till personer med skadligt bruk, beroende samt personer med samsjuklighet.
Utöver myndighetsutövningen är samverkan både internt och externt en viktig del i arbetet. Du kommer att arbeta nära klienter och utförarverksamhet samt vara med och utforma individuella lösningar för de personer som har de största behoven. Arbetsgruppen består av fem socialsekreterare med inriktning skadligt bruk, beroende samt fyra socialsekreterare med inriktning socialpsykiatri, två boendehandläggare, en utvecklingsledare samt en enhetschef. Flera av medarbetarna har lång erfarenhet i yrket, vilket innebär att du kommer få en introduktion och en möjlighet att växa in i jobbet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning. Erfarenhet av målgruppen personer med skadligt bruk, beroende. utredningsmetoden ASI samt kunskaper i verksamhetssystemet Lifecare är meriterande. En viktig egenskap är din förmåga att samarbeta och skapa goda relationer såväl internt som med externa aktörer.
Du är nyfiken, lösningsorienterad och har en vilja att bidra till gruppens utvecklingsarbete. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska ha god kunskap om(ta bort om) gällande lagstiftning och erfarenhet av utredningsarbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet då arbetet ställer höga krav på samarbetsförmåga, social kompetens och flexibilitet.
Vill du arbeta i en roll där du gör konkret skillnad för människor i utsatta situationer? Som socialsekreterare får du en meningsfull vardag där du bidrar till trygghet, delaktighet och utveckling. Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Varbergs kommun välkomnar mångfald och ser olikheter som en styrka, vi hoppas att du som söker kan bidra med din bakgrund och kompetens.
Välkommen att läsa mer om hur det är att arbeta hos oss på: https://varberg.se/jobb-och-foretagande/jobb-praktik-och-ideellt-arbete/till-dig-som-ska-borja-hos-oss
Innan anställning hos oss behöver du visa att du har rätt att arbeta i Sverige enlig utlänningsförordningen. Det görs genom att styrka medborgarskap i EU/EES eller Schweiz, eller genom att visa upp ett arbetstillstånd eller undantag från det.
Denna tjänst ställer krav på körkort för manuellt växlad och automatväxlad bil.