Degerfors är en industrikommun med cirka 9 000 invånare. Kommunen ligger i det vackra gränslandet mellan Värmland och Närke där skogsbygd möter slättlandskap. Arbetsgivaren Degerfors kommun har ca 750 medarbetare, fördelat på fyra förvaltningar. Här finns närhet mellan verksamheter, medborgare och beslutsfattare. Läs mer på www.degerfors.se
Degerfors Kommun erbjuder flertalet förmåner. Friskvårdsbidrag, möjlighet till distansarbete 1 dag i veckan, möjlighet till semesterväxling och eget kontor.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som säkerhetssamordnare ansvar du för kommunens övergripande säkerhetsarbete med strategiska kris- och beredskapsfrågor, uppbyggnaden av förmågan till civilt försvar, systematiskt brandskydd och försäkringar. Funktionen ingår i kommunstyrelseförvaltningens ledningsgrupp och bidrar till omvärldsbevakning kopplat till krisberedskap och säkerhet och att frågorna bedrivs med god kvalitet.
En viktig del av arbetet är samarbete och samordning av interna och externa funktioner samt myndigheter såsom SKR (Sveriges kommuner och regioner), Räddningstjänst, MSB, Länsstyrelsen och Polisen. Vidare förväntas du kunna föredra ärenden självständigt inför de förtroendevalda och kommunens ledningsgrupp samt leda och genomföra visa utbildningar och övningar.
KVALIFIKATIONER
För att vara framgångsrik i denna roll tror vi att du har tidigare erfarenhet från en roll inom säkerhetsområdet eller närliggande branscher och är van att vara självgående i din roll.
Du har en för tjänsten relevant akademisk utbildning, alternativt har du skaffat dig motsvarande kompetens via arbete. B-körkort samt god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift är krav.
Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och söker efter dig med goda sociala färdigheter, en analytisk förmåga och ett strategiskt förhållningssätt. Du är kommunikativ och har förmågan att föra en tydlig dialog och skapa engagemang för dina frågor. Vidare trivs du i en roll med stort eget ansvar där din insats kommer att vara mycket viktig för kommunens arbete och utveckling framåt.
Svenskt medborgarskap samt godkänd säkerhetsklassning är en förutsättning för anställning.
Meriterande är:
- Arbetslivserfarenhet av riskhantering/säkerhetsarbete.
- Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av informationssäkerhetsarbete.
- Utbildning med inriktning mot risk- och krishantering, statskunskap eller samhällsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Det kan t.ex. vara en utbildning inom risk management eller från arbete inom säkerhetsbranschen.
ÖVRIGT
Degerfors kommun använder sig av Offentliga jobb. Ansökningar som kommer via mail kommer inte vara med i urvalsprocessen. Dina ansökningshandlingar blir offentliga i samband med ansökan och kan komma att begäras ut i enlighet med OSL (2009:400).
Vi undanbeder oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt annonsförsäljare för den här tjänsten.