Arbetsbeskrivning
Om uppdraget
I Region Mellersta pågår flera stora och samhällsviktiga infrastruktur- och byggprojekt inom väg och järnväg.
För dessa satsningar söker vi nu en erfaren projektingenjör till Trafikverket som ska medverka i genomförandet av större ombyggnads- och investeringsprojekt.
Uppdraget innebär arbete i flera parallella projekt och omfattar hela projektprocessen – från planering och framtagande av bygghandlingar till genomförande i produktion.
Om rollen
Som projektingenjör blir du en viktig del av projektorganisationen och arbetar nära projektledare, interna specialister och externa aktörer.
Du stöttar projekten i det dagliga arbetet och bidrar till att säkerställa struktur, kvalitet och uppföljning genom hela genomförandefasen.
Dina ansvarsområden omfattar bland annat:
- Arbete med projektuppföljning inom tid, kostnad och prognoser
- Ekonomiadministration såsom faktura- och beställningshantering samt arbete inför bokslut
- Projektadministration inklusive dokumenthantering, rutiner och presentationsmaterial
- Mötesadministration, protokollföring och samordning
- Stöd till projektledare inom planering, uppföljning och ekonomi
- Uppföljning av kontrollprogram, riskanalyser och projektspecifika krav
- Kvalitetsuppföljning av konsulthandlingar samt medverkan vid överlämning till Underhåll
- Ansvar för struktur och ordning i Projektportalen
Obligatoriska krav
Samtliga krav ska redovisas tydligt i CV, inklusive perioder, uppdrag, omfattning och ansvar.
- B-körkort.
- Universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) med teknisk inriktning, eller annan utbildning i kombination med 2 års arbetslivserfarenhet som projektingenjör eller inom projektledning.
Dessa två år kan inte tillgodoräknas på två ställen.
- Dokumenterad erfarenhet av arbete som projektingenjör eller inom projektledning.
Arbetet ska ha skett i minst 48 månader under de senaste 5 åren.
I genomförda uppdrag ska arbetet genomförts självständigt och med gott samarbete.
Praktik tillgodoräknas inte som arbete.
För att uppfylla kravet ska offererad konsult ha arbetat minst 75 % av en heltidstjänst.
- Dokumenterad kunskap och erfarenhet av budgetarbete, planering och riskhantering i minst 48 månader under de senaste 5 åren.
- Minst 12 månaders dokumenterat arbete, under de senaste 5 åren, med hantering av kontrakt upprättade utifrån AB 04, ABT 06, ABK
09. I genomförda uppdrag ska arbetet genomförts självständigt och med gott samarbete.
- Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat projektingenjör eller inom projektledning inom infrastruktur väg i minst 36 månader under de senaste 5 åren.
För att uppfylla kravet ska offererad konsult ha arbetat minst 75 % av en heltidstjänst.
Uppdragsinformation
Uppdraget ska påbörjas senast 1 mars 2026 och gäller i 12 månader från det att kontraktet trätt i kraft.
Option:
Uppdraget gäller i 12 månader med möjlighet till förlängning genom två optioner om 12 månader vardera, på oförändrade villkor.
Omfattning:
Beräknad beläggningsgrad för uppdraget är 80–100 % av årsarbetstid avses 1 700 timmar.
Stationeringsort för resurskonsulten är Örebro eller Eskilstuna.
I detta uppdrag krävs fysisk närvaro på Trafikverkets kontor i 3 dagar i veckan.
Resor i tjänsten kan förekomma, normalt cirka 0–4 gånger per månad.
För frågor om tjänsten återkom till ansvarig rekryterare på [email protected].
Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.