Arbetsbeskrivning
I Lycksele kommun är vi övertygade om att ett välkomnande förhållningssätt och gemensamma värderingar stärker kommunen och dess attraktionskraft. Kommunen vill utvecklas till en välkomnande kommun med högt attraktionsvärde, där talanger tas om hand och utvecklas och kommunmedborgare, kunder, leverantörer och andra som en kommun har kontakt med får ett professionellt bemötande och god service. Lycksele kommun har en framtidstro, drivkraft och engagemang som för oss framåt. Vår värdegrund bygger på Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft.
OM JOBBET
Lycksele kommun söker nu en upphandlare som vill bidra till en effektiv och hållbar inköpsverksamhet.
Som upphandlare i Lycksele kommun blir du en del av ekonomienheten och spelar en central roll i utvecklingen av kommunens upphandlingsarbete. I dag finns en upphandlare på enheten, och vi söker nu ytterligare en kollega för att stärka och vidareutveckla vår funktion. I rollen ansvarar du för att leda och genomföra upphandlingsprocesser från början till slut och för att säkerställa en affärsmässig och professionell dialog mellan beställare och leverantörer. Du får god insyn i kommunens breda verksamhet och fungerar som den viktigaste länken mellan interna behov och marknadens lösningar.
Arbetet innebär att planera, genomföra och följa upp upphandlingar för både kommunen och kommunala bolag. Du arbetar nära verksamheterna för att förstå deras behov, omsätta dem i genomtänkta affärsupplägg och ge kvalificerat stöd genom hela processen. Rollen innebär även ett rådgivande ansvar där du informerar om aktuella avtal, ger vägledning i inköps- och upphandlingsfrågor samt utbildar interna beställare i upphandlingsregler och goda arbetssätt.
Som upphandlare har du en viktig del i att säkerställa att avtal används och följs upp på ett strukturerat sätt, och du förväntas vara delaktig i att utveckla processer, rutiner och metoder inom upphandlingsområdet. Du håller dig uppdaterad genom aktiv omvärldsbevakning och följer förändringar i lagstiftning, vilket bidrar till att Lycksele kommun fortsätter stärka sin inköpsverksamhet med fokus på affärsmässighet, hög kvalitet och långsiktig hållbarhet.
DIN PROFIL
Vi tror på rätt kompetens på rätt plats.
Vi söker en person som är affärsmässig och analytisk och som trivs med att agera både rådgivande och processledande. Du har en relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp eller juridik, alternativt några års relevant arbetslivserfarenhet. Om du dessutom har erfarenhet av upphandlingsarbete eller inköp, arbete med offentliga affärer, projektledning eller inköp i medelstora eller stora organisationer är det en fördel. Även kunskap om upphandlingsrättsliga regler är meriterande.
Som upphandlare är det viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift och att du har lätt att förklara komplexa sakfrågor på ett tydligt och begripligt sätt. Du arbetar obehindrat i MS Office och har en god förmåga att analysera och formulera kvalitativa underlag.
För att trivas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och ta ansvar för att driva dina processer framåt. Eftersom arbetet samtidigt innebär många kontakter behöver du vara samarbetsorienterad och ha lätt för att bygga förtroendefulla relationer. Vidare förutsätts att du är strukturerad och kan planera, prioritera och följa upp dina upphandlingar och avtal på ett sätt som skapar tydlighet och trygghet i processen.
Vi är en värderingsstyrd organisation och vill att ditt bemötande och dina handlingar samspelar med vår värdegrund – Medkänsla, Tillsammans och Drivkraft. Stor vikt kommer därför att läggas vid personlig lämplighet.
VI ERBJUDER DIG
I Lycksele kommun är människor den främsta resursen. Det är personalresurserna som genererar värde, kvalitet och innehåll i våra verksamheter. Vi eftersträvar att vara en attraktiv arbetsgivare där varje medarbetares förmågor får komma till uttryck och utvecklas genom ett arbetsklimat som är baserat på öppenhet, tillit och dialog. Medarbetare i Lycksele kommun ska ha möjlighet till balans i arbetslivet, vara delaktig och få möjligheten att stärkas och utvecklas i sin yrkesroll.
Som anställd i Lycksele kommun följer ett antal personalförmåner. För mer information om personalförmåner, se länk:
www.lycksele.se/kommun/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/lycksele-kommun-som-arbetsgivare/vart-erbjudande/
För mer information om hur det är att leva, bo och arbeta i Lycksele, se länk:
www.lycksele.se/levailycksele
OM ANSTÄLLNINGEN
Varaktighet: Tillsvidare, provanställning kan bli aktuellt.
Omfattning: 100%
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Lön: Vi tillämpar individuella löner, vänligen ange löneanspråk i din ansökan.
Är du intresserad av att veta löneintervall för tjänsten kan du ta kontakt med våra löneadministratörer på tel. 0950-162 00.
I Lycksele kommun arbetar alla tillsammans och den mångfald som kommunen representerar är en drivkraft i utvecklingen framåt. Vi arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför organisationen.
Eftersom Lycksele kommun är ett samiskt förvaltningsområde kan kunskaper i samiska vara meriterande i vissa fall.
I Lycksele kommun kan du inom ramen för din ordinarie tjänst arbeta med vår värdegrund som värdskapare. För mer information prata med rekryterande chef.
I Lycksele kan du kombinera ditt vanliga arbete med en deltidsanställning som brandman-/kvinna. Kontakta räddningstjänsten, tel. 0950-162 06, om du är intresserad av att arbeta som deltidsbrandman.
Vi undanber oss all kontakt från annonssäljare som inte söker tjänsten.
Känner du, utifrån vad du läst om oss – att du skulle passa in hos oss på ekonomienheten?
Varmt välkommen med din ansökan märkt med ref nr 1243, senast 2026-01-11. Du ansöker via knappen nedan eller via brev till Lycksele kommun, Kommunstyrelsens förvaltning, 921 81 Lycksele.