Arbetsbeskrivning
I Region Gotland kan du utvecklas och växa, både som individ och tillsammans med andra. När du arbetar hos oss bidrar du till att Gotland blir en ännu bättre plats för människor i livets alla delar. Vi gör varandra bättre.
Psykiatri
Hälso- och sjukvårdsförvaltningens verksamhetsområde psykiatri består av psykiatrisk heldygnsvård, vuxenpsykiatrisk öppenvård, beroendevård samt barn- och ungdomspsykiatri.
Inom psykiatrin arbetar totalt cirka 160 medarbetare. Vårt uppdrag är att ansvara för att ge psykiatrisk specialistvård till vuxna och att ansvara för att ge vård vid psykisk ohälsa till alla barn och ungdomar till och med 17 års ålder.
Verksamheten ska erbjuda en bredd vad gäller både kompetens och utbud och vi arbetar efter en personcentrerad värdegrund som kommer till uttryck i såväl patientmöten som i möten mellan medarbetare och ledare. Vi följer de nationellt framtagna kunskapsstöden inom psykisk hälsa och arbetar med införandet av personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp samt psykiatrins egna vårdprocesskartor.
Vi är just nu inne i en fas där beredskapsarbetet inom verksamheten byggs upp för att fullt ut möta de krav som ställs på sjukvården i lagar, förordningar och författningar. Vi söker därför en engagerad beredskapssamordnare. Vill du vara med och utveckla psykiatrins beredskapsarbete och nystartade krisstöd?
Dina arbetsuppgifter
Tjänsten som beredskapssamordnare är ny för verksamhetsområde psykiatri. Du kommer att arbeta på uppdrag av verksamhetsområdeschef och vara direkt rapporterande samt ingå i ledningsgrupp.
Som beredskapssamordnare har du ett övergripande fokus på beredskapsfrågor där du driver och samordnar de olika uppdragen från främst verksamhetsområdeschef. I arbetet ingår ett systematiskt arbete kopplat till samverkan och ledning, kontinuitetshantering, beredskapsplanering, utbildning och övning. Ditt arbete kan innebära alla steg i ett ärende, från planering till genomförande och utvärdering. Beroende på uppdrag arbetar du både enskilt och i team. Uppdragen varierar i storlek och tid och kan rikta in sig mot olika delar av verksamheten. Du kommer att arbeta med alla verksamheter inom psykiatrin och med förvaltningens övriga beredskapsfunktioner.
Inom Region Gotland har ett nytt krisstöd upprättats, psykologisk/psykiatrisk katastrofledning (PKL), som ansvarar för det psykologiska stödet till drabbade, anhöriga och medarbetare vid allvarliga händelser eller kriser på Gotland. Som beredskapssamordnare kommer du att ha en samordnande funktion för krisstödet vad gäller utbildning, övning och utveckling.
I tjänsten ingår också följande uppdrag:
- Delta i planering och genomförande av övningar inom beredskapsområdet. I rollen ingår att vara lokal övningsledare för verksamhetsområde psykiatri.
- Ingå i relevanta nätverk.
- Ha en roll i lokal särskild sjukvårdsledning eller PKL-stab utifrån personlig lämplighet.
- Vara uppdaterad på aktuella lagar och förordningar inom området.
- Beroende på tidsåtgång för ovan nämnda arbetsuppgifter kan uppdraget i perioder komma att kompletteras med utvecklingsuppdrag inom andra områden.
Vem är du?
Vi söker dig som är sjuksköterska eller har motsvarande kompetens inom hälso- och sjukvård som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tjänstgjort eller tjänstgör inom psykiatrin.
Du har erfarenhet av hälso- och sjukvårdens organisation och offentlig verksamhet.
Du har erfarenhet av att ha arbetat med frågor relaterade till krisberedskap och krisstödsarbete.
Det är meriterande om du har kunskap om, eller erfarenhet från något av följande områden:
- Katastrofmedicinsk beredskap
- Stabsarbete
- Övningsledning
För att lyckas i rollen som beredskapssamordnare är det viktigt att du som person är drivande, positiv, initiativrik och har en god samarbetsförmåga. Det är viktigt att du tycker om att ta ansvar och arbeta självständigt samt att din kommunikativa och pedagogiska förmåga är mycket god. Du bör känna dig bekväm att prata inför grupper liksom att skriva och bereda underlag och rapporter. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Om hälso- och sjukvårdsförvaltningen
Som en del av Region Gotland ansvarar hälso- och sjukvårdsförvaltningen för att en hälsofrämjande sjukvård och tandvård tillhandahålls på lika villkor till de som bor och vistas på Gotland. Vi förbättrar människors vardag, varje dag. Tillsammans utvecklar vi hälso- och sjukvården nära patienten. Vi skapar trygghet genom respekt, integritet och tillgänglighet.
Om Region Gotland
Region Gotland är inte bara Gotlands största arbetsgivare, vi är också den enda regionen i Sverige som har kommunala-, hälso- och sjukvårdsuppgifter och regionalt utvecklingsansvar i en och samma organisation. Det tillsammans med vårt ö-läge skapar förutsättningar för gott samarbete över våra verksamhetsområden.
Vi är över 7000 medarbetare. Tillsammans arbetar för ett hållbart, inkluderande och välmående samhälle för alla som besöker, bor och verkar på Gotland. Vi är drivande i att skapa en trygg och hållbar utveckling över hela ön.
Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler! Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på https://gotland.com/leva-bo/flytta-hit/
Genom instagramkontot @viarregiongotland visar vi bredden av våra yrken och vilken betydelse vårt arbete har för samhället. Varje vecka visar en ny medarbetare upp sin arbetsvardag.
Övrigt
Region Gotland arbetar enligt kompetensbaserad rekryteringsmetod som syftar till att se varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.
Tjänsten ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver komma i anspråk för medarbetare med företrädesrätt samt att tjänsten fortsatt är vakant.
I takt med att omvärlden förändras arbetar Region Gotland i större utsträckning med kvalitet och säkerhet i rekryteringsprocessen. Det innebär att du som kandidat kan komma att omfattas av vissa kontroller inför anställning. Vilka kontroller som tjänsten du söker kan omfattas av får du information om inför eller under intervjun.
Inför samtliga anställningar behöver du som kandidat visa upp ID-handling och personbevis.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.