Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
IT-Processpecialist – Operational Service Management (Linköping/Solna)
Skicka ansökan 7 dagar kvar
Processansvarig Problem manager Förändringsledare
7 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Om rollen

Vi söker en erfaren IT-Processpecialist som vill bli en del av ett dedikerat Operational Service Management-team. Teamet består av åtta kunniga kollegor med ansvar för centrala IT-processer och procedurer inom en större IT-organisation.

I den här rollen får du eget ansvar för en av organisationens procedurer, där du säkerställer att den är rätt dokumenterad, efterlevs och kontinuerligt utvecklas. Du arbetar nära verksamheten, utbildar, följer upp och driver förbättringar som skapar verklig nytta.

Arbetet sker i Linköping eller Solna, med möjlighet att arbeta på distans ca en dag i veckan. Resor till Linköping förekommer 2–4 gånger i månaden. Under introduktionen ingår även ett par dagars arbete på plats i Linköping.

Dina arbetsuppgifter

Som IT-Processpecialist kommer du att:

  • Utveckla, dokumentera och förbättra proceduren du ansvarar för

  • Säkerställa procedurefterlevnad och genomföra uppföljningar

  • Skapa rapporter, dashboards och underlag för leveransuppföljning

  • Analysera ärenden och identifiera trender

  • Hantera och koordinera incidenter samt delta i Major Incident Management

  • Delta i revisioner och riskanalyser

  • Ta fram utbildningsmaterial och hålla utbildningar

  • Stötta organisationen genom moderering av möten, koordinering och eskaleringar

  • Vara en del av en beredskapsrotation 24/7 enligt schema

Vem vi söker

Vi söker dig som trivs i en kombination av operativt arbete, koordinering och långsiktig förbättring. Du är strukturerad, kommunikativ och har lätt för att samarbeta, men arbetar lika gärna självständigt när det behövs.

Krav
  • Erfarenhet av IT Service Management-processer, t.ex. Incident, Request, Change, Problem

  • God koordinerings- och kommunikationsförmåga

  • Förmåga att driva förbättringsarbete

  • Obehindrad svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande
  • Erfarenhet av ServiceNow

  • Erfarenhet av JIRA och Confluence

  • Tidigare roller som Major Incident Manager, Change Manager, Problem Manager eller liknande

  • Erfarenhet från servicedesk (minst 2 år)

  • Erfarenhet av projektledning

  • ITIL Foundation (v3 eller v4)

  • Erfarenhet av agilt arbetssätt

Om uppdraget
  • Start: januari 2026

  • Varaktighet: t.o.m. januari 2027, med möjlighet till förlängning

  • Omfattning: 100 %

  • Placering: Linköping eller Solna, med resor till Linköping vid behov

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-12-03
Antal platser 1
Hemsida Länk