Installera Ledigajobb.se för snabb åtkomst! Vill du snabbt hitta tillbaka till Ledigajobb.se?
Du är offline.
Försök igen.
Handläggare – socialpolitik med fokus på funktionshinderfrågor
Skicka ansökan 14 dagar kvar
Handläggare
14 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet Vill du bidra till att utveckla stödet för personer med funktionsnedsättning? Vi söker nu en engagerad handläggare för ett tidsbegränsat uppdrag med fokus på funktionshinderspolitik och individuella stödinsatser för personer med funktionsnedsättning. Du kommer att arbeta med komplexa socialpolitiska frågor där juridik, samhällsutveckling och välfärd möts – från att bereda underlag och samordna processer till att utforma förslag som påverkar lagstiftning och människors vardag.   Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Socialdepartementet ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd, så som folkhälsa, sjukvård, socialtjänst och socialförsäkring. Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik arbetar med socialtjänstfrågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktionshinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner. För denna tjänst handlar det i första hand om att arbeta med frågor som rör de individuella stöd som kan ges till personer med funktionsnedsättning, men även omsorgen om äldre och i viss mån den generella funktionshinderspolitiken är frågor som kan bli aktuella. Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från löpande frågor som t.ex. bereda underlag och förbereda möten, besvara frågor och interpellationer från riksdagen och samordning av enhetsövergripande processer till att utarbeta förslag till propositioner, regeringsuppdrag och kommittédirektiv. Du kan komma att representera Sveriges i olika internationella processer och sammanhang. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se   Din bakgrund För att vara aktuell för denna roll behöver du uppfylla alla skallkrav och gärna även de meriterande kriterierna. Krav: • Avslutad akademisk utbildning inom juridik, statskunskap, socialt arbete eller annan relevant samhällsvetenskaplig utbildning. • Erfarenhet av arbete med funktionshinderfrågor, LSS-lagstiftningen eller personlig assistans. • Mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning, både på svenska och engelska. Meriterande: • Erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller av utredningsarbete på strategisk nivå i statlig myndighet, kommun eller region. • Erfarenhet av arbete med frågor som rör omsorgen om äldre. • God kunskap om socialtjänsten. • God förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.   Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. I denna roll ska du dessutom ha mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer, ta egna initiativ, arbeta under tidspress och hantera flera arbetsuppgifter samtidigt. Du är uthållig, kvalitetsmedveten, omdömesgill, strukturerad och flexibel samt har god samarbetsförmåga. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Läs mer om  Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se   Övrigt Tjänsten avser en visstidsanställning på heltid under ett år med placering i SÄVA och tillträde i början av 2026. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.   Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta chef Niclas Fogelström på 08-405 12 70. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Agnes Sörensen för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringverktyg senast den 18 december 2025.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Mer info

Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Uppdragsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-11-27
Antal platser 1