Myndighet Placering möter utsatta barn och deras familjer.
Vi utgår alltid från Barnkonventionen med barnets behov och delaktighet i fokus och handlägger barnavårdsärenden med hög kvalitet och effektivitet.
Vår enhet består av 24 socialsekreterare, 1 administratör, 3 gruppledare samt en resultatenhetschef.
Vi är sedan 1 september 2024 en ny enhet som samarbetar tätt med familjehemssekreterare på Uppdragstagarenheten.
Vi har ställt om verksamheten inom Barn och Ungdom till att stödja förhållningssättet Signs of safety.
Som medarbetare är du vår viktigaste resurs, därför arbetar vi konstant med att utveckla arbetssätt och verktyg för att vi tillsammans ska kunna nå våra utmanande mål och klara vårt uppdrag.
Här finns möjligheter att påverka utveckling och utformande av arbetssätt.
Utifrån Nya socialtjänstlagen ska föräldrar till placerade barn erbjudas stöd.
Vi vill nu öka stödet till biologiska föräldrar och har därför anställt en socialsekreterare med inriktning föräldrastöd.
Nu söker vi ytterligare en medarbetare som har en kombinerad tjänst föräldrastöd och mentorskap.
Eftersom vi är en ny enhet kommer vi 2025 att lägga fokus på:
- Arbetsmiljö
- Det är viktigt att vi ha en bra arbetssituation och trivs på jobbet.
- Att tydliggöra roller och förväntningar
- Vi vill förebygga oklarheter och förvirring genom att vi alla på enheten vet vad som förväntas av mig själv och vad jag kan förvänta mig av chefer och kollegor.
- Att alla placerade barn har en relation med sin socialsekreterare
- vi ska träffa barnen ofta och utveckla vår kunskap i att prata med barn om svåra saker och våld.
Jag som chef vill att du ska känna:
- Att dina tankar och idéer tas emot positivt.
- Att du är viktig på arbetsplatsen.
- Att jag har tid för dig.
- Att du får det stöd du behöver.
Dina arbetsuppgifter
Eftersom detta är en helt ny tjänst kommer du att få vara med i utvecklandet av tjänsten. Mentorskap: Som mentor arbetar du tillsammans med socialsekreterarna för att höja kvalitén i arbetet. Det kan handla om att introducera nyanställda, följa med på möten och efteråt ge feedback till den nya socialsekreteraren och stötta i myndighetsutövning. Du kommer även att kopplas in i komplexa ärenden som tillfällig medhandläggare när två socialsekreterare behöver dela på ansvaret och arbeta ihop. Föräldrastöd: Som föräldrastödjare arbetar du med att ge stöd till föräldrar vars barn är stadigvarande placerade utanför hemmet enligt SoL eller LVU. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med barnets socialsekreterare och dennes gruppledare där ni tar fram en plan för hur stödet till föräldern ska utformas och följas upp utifrån barnets bästa. Du kommer att arbeta självständigt tillsammans med föräldern. Exempel på stöd som arbetet kan innebära att:
- Följa med föräldern och se till att den får rätt stöd för sin psykiska ohälsa eller sitt skadliga bruk/beroende.
- Stötta och förklara för föräldern varför barnet är placerat och vad som behöver hända för att barnet ska kunna flytta hem på sikt.
- Stötta föräldern i att förstå hur barnet påverkas av bristerna som föranlett placeringen och vad föräldern kan göra för att hjälpa barnet i dess tankar och känslor.
- Arbeta för att barnet får trygga och stabila umgängen med sin förälder.
- Utforska nätverk hos barn som inte har tillgång till sina föräldrar för att se om barnet kan få börja träffa någon annan viktig person i nätverket, där det inte är möjligt med umgänge med föräldrarna.
Vem är du?
På enheten Myndighet Placering representerar du Socialtjänsten Barn och Ungdom gentemot klienter, medborgare och samverkansparter. Du besitter därför en bred kunskap om socialtjänstens myndighetsutövning och insatser.
Personliga egenskaper:
- Vi söker dig som har ett tydligt barnperspektiv.
- Vi ser att du är professionell i din yrkesroll och visar respekt för ditt uppdrag och arbetar utifrån vår värdegrund.
- Du är ansvarstagande, vilket innebär att du tar ansvar för ett arbetsklimat som utvecklar verksamheten.
- Du är engagerad och motiverad och använder din kunskap och dina förmågor för att utveckla verksamheten.
Krav:
- Socionomexamen
- God datorvana (t.ex.
Office-paketet)
- Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
- Körkort B
- Gedigen kunskap om familjehemsvård och Myndighetsutövning
- Erfarenhet av förhållningssättet Signs of Safety
Meriterande:
- Erfarenhet av familjebehandling eller annat behandlingsarbete.
- Erfarenhet av myndighetsutövning från andra delar av socialtjänsten Barn och ungdom.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar.
Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer.
Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare.
För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner
Övrigt
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringsmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.
Vi har många tjänster där vi genomför en registerkontroll.
Ett registerutdrag (belastnings- och misstankeregister) från Polismyndigheten kan därför behöva uppvisas av kandidat före beslut om anställning.