Arbetsbeskrivning
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns unika naturupplevelser, en levande historia, ett dynamiskt kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Vi har också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
I Ystads kommun är vi cirka 2900 engagerade medarbetare som bidrar och gör skillnad. Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare, företag, organisationer och besökare, nu och i framtiden.
För oss är ledarskapet viktigt, därför utbildas alla chefer i utvecklande ledarskap. Vi erbjuder dig en trygg anställning där du gör en meningsfull insats i samhället. Här hittar du även många karriärmöjligheter i en organisation som ständigt utvecklas.
Vi står stadigt på vår värdegrund som är - Bättre Tillsammans, som kännetecknas av mod, tillit, delaktighet och professionalitet.
Inom social omsorgsförvaltningen arbetar cirka 1200 engagerade medarbetare som bidrar till att ge stöd och omsorg till de som behöver i vår kommun. Arbetet sker inom äldreomsorg, hemtjänst, funktionsnedsättning och socialpsykiatri, individ- och familjeomsorg.
ARBETSUPPGIFTER
Inom vår enheten kommer en av våra medarbetare vara föräldraledig och vi behöver därmed en vikarie.
I tjänsten som biståndshandläggare möter du personer som behöver stöd i sin vardag. Som handläggare är du navet, du informerar, utreder behov samt följer upp tidigare beviljade insatser.
Våra huvudsakliga arbetsuppgifter är att:
• utreda, bedöma och fatta rättssäkra beslut enligt gällande lagstiftning och övrigt regelverk
• följa upp fattade beslut
• vara en stödjande funktion för de vi är till för och för deras närstående
• ge service och information
• samarbeta med våra utförare och med andra enheter både internt och externt
Som handläggare arbetar du enligt socialstyrelsens utredningsmodell IBIC, Individens behov i Centrum.
Myndighetsenheten dokumenterar i verksamhetssystemet Life Care och använder IT-systemet Mina Planer vid utskrivning från slutenvården.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning eller vad arbetsgivaren bedömer som likvärdig utbildning. Du har erfarenhet av att arbeta med handläggning och dokumentation enligt socialtjänstlagen (SoL), du ska vara väl förtrogen de lagar som styr verksamheten. Det är önskvärt om du har erfarenhet av att dokumentera i Life Care och utreda enligt behovsinriktade och systematiska arbetssättet IBIC- individens behov i centrum.
För att lyckas i rollen som biståndshandläggare behöver du ha god samarbetsförmåga vara strukturerad, noggrann och självständigt kunna planera och genomföra ditt arbete, men du måste också vara en lagspelare. Som person är du flexibel och kan ställa om när situationen så kräver och arbeta under tidspress.
Det är av vikt att du har en god och tydlig kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Du behöver ha ett salutogent och professionellt förhållningssätt som visar på din respekt, lyhördhet och empati för de människor du möter i arbetet samt för brukarens behov och resurser.
Som person är du nyfiken, engagerad, driven, kreativ och lösningsorienterad. Du bidrar till ett bra arbetsklimat och en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor.
Vi söker dig som har en positiv grundsyn och ett varmt intresse för arbete med människor.
Du välkomnas i ett positivt arbetsklimat. Vi lägger stor vikt vid introduktionen så att du ska känna dig trygg i ditt arbete.
ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättningen att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa, därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.
I samband med denna rekrytering undanber vi oss kontakter från rekryteringsföretag och andra annonsörer. Observera även att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit och således inte via e-post eller via andra kontaktvägar. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta angiven kontaktperson.