Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Gillar du att leda och påverka andra i ditt arbete med människor? Vi söker en enhetschef till bostad med särskild service och boendestöd.
Under vintern 2024 har Sydväst 1 redan utökat med en enhetschefstjänst för att möta behoven på området, nu utökar vi med ytterligare en tjänst.
Område sydväst expanderar dels genom nybyggnation dels med fler boendeplatser. För att möta detta utökar vi med ytterligare en enhetschefstjänst redan nu. Uppdraget kommer initialt innefatta enhetschefsansvar för en enhet i Västra Göteborg, i första hand inriktning högfungerande intellektuella och neuropsykiatriska funktionsvariationer. Vanligtvis har våra enhetschefer ansvar för 2-3 liknande enheter, så resterande del av tjänsten blir ett så kallat resurschefsuppdrag där man stöttar upp enhetschefskollegor vid behov och täcker vid eventuell förutsedd och oförutsedd frånvaro. Troligtvis kommer tjänsten innebära att starta upp minst en ny enhet under 2026 för att därefter övergå i ett ordinarie enhetschefuppdrag utan resurschefsuppdraget.
Som ledare inom bostad med särskild service behöver du arbeta med ett nära och coachande ledarskap för att utveckla verksamheten så att våra brukare upplever delaktighet, inflytande och att de kan leva ett självständigt liv som andra utifrån sina individuella förutsättningar. Chefsuppdraget innebär också att du har ansvar för verksamhetens kvalitet, budget, produktionsplanering, arbetsledning och arbetsmiljö.
Du kommer att ingå i en engagerad ledningsgrupp som präglas av dialog och samarbete. Från och med första februari kommer ledningsgruppen bestå av 13 enhetschefer och leds av en verksamhetschef. Till vår hjälp har vi verksamhetsutvecklare, metodutvecklare och bemanningskontroller. Vi är en av tre ledningsgrupper i stadsområde sydväst som arbetar med gemensamma strategier för brukarnas bästa.
Alla chefer har sitt gemensamma kontor på Lergöksgatan 2B. Vi samarbetar på ett prestigelöst sätt, stöttar och hjälper varandra i en ibland utmanande verklighet. Vi har nära till skratt och reflekterar gärna tillsammans. Som ny chef erbjuds du introduktion och inom staden finns många goda möjligheter till kompetensutveckling. I förvaltningen för funktionsstöd finns en ledarakademi för förvaltningens alla chefer, där du får ytterligare kompetensutveckling samt gott kollegialt stöd.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten krävs relevant högskoleutbildning om minst tre år inom social omsorg/socialt arbete, vård eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer adekvat för tjänsten. Vi ser även att du behöver ha arbetserfarenhet inom områden styrda av följande lagar: SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och/eller HSL (Hälso- och sjukvårdslagen).
För att klara av chefsuppdraget behöver du ha erfarenhet av att leda inom boende med särskild service eller annat område som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi ser det som meriterande om du har läst socialrätt på minst 7,5 hp. Det är även positivt om du har kompetens eller besitter intresse av schemaläggning, t ex. med verksamhetssystemen Time Care och Personec. Har du genomgått morgondagens chef eller annan likvärdig chefsutbildning är även det bra att ha med sig.
Vi söker en ledare som har förmåga att ändra hur du jobbar när saker förändras. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar. Du arbetar även bra med andra genom att lyssna, visa intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt.
Du är bekväm i sociala situationer. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs. Slutligen är du lugn och trygg i svåra situationer, kan balansera krav som ställs på dig och kan trots tidspress fatta välgrundade beslut.
ÖVRIGT
Samtliga intervjuer kommer att genomföras på plats på Lergöksgatan 2B och är inplanerade måndagen den 31 januari eftermiddag, 3 februari förmiddag samt 4 februari eftermiddag. Så avsätt tid i din kalender redan nu.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Heltid med möjlighet till deltid
• Introduktion vid nyanställning
• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Har du skyddade personuppgifter ska du INTE söka via systemet utan kontakta ansvarig rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.