Vad kul att du är intresserad av oss!
Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet.
Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet.
För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare.
Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang.
Om arbetsplatsen och organisationen
Mellerud och Bengtsfors vågar tänka nytt och slår in på nya banor för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Kommunerna har en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Sociala området för Mellerud och Bengtsfors leds av socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen ”Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum”. Varmt välkommen att bli en del av vårt lag!
Arbete och integrationsenheten handlägger ärenden som rör ekonomiskt bistånd, dödsbo, budget- och skuldrådgivning, bostadssociala kontrakt, integration och arbetsmarknadsåtgärder. Vi har ett samverkansavtal med samtliga fem Dalslandskommuner när det gäller budget- och skuldrådgivning samt dödsbohandläggning.
Enheten tar emot ansökningar, gör utredning, bedömning och tar beslut om eventuellt bistånd. Bistånd kan t ex vara ekonomiskt bistånd eller ett socialt hyreskontrakt. Bistånd i form av bostadssocialt kontrakt är tidsbegränsat och följs upp regelbundet. När det gäller ekonomiskt bistånd upprättas en handlingsplan som regelbundet följs upp och som ska följas av den enskilde för att personen ska vara berättigad till ekonomiskt bistånd. Personer som har svårigheter att komma ut på arbetsmarknaden, kan få praktik och arbete med lönestöd för att på sikt bli självförsörjande. Personer som står långt från arbetsmarknaden, kan få sysselsättningsplats och arbetsträning eller ingå i Projekt Gränsgångare, som startade upp i februari 2023. På hela enheten är 15 medarbetare anställda.
Inom IFO i Melleruds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetet.
Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö och chans att påverka och göra skillnad.
Vill du bli en av oss?
Arbetsuppgifter
Gruppen som arbetar med ekonomiskt bistånd består av 1:e socialsekreterare och fyra socialsekreterare.
Arbetet innebär att du såsom socialsekreterare kommer att ansvara för att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd, arbeta med motiverande förändringsarbete, upprätta handlingsplaner tillsammans med den enskilde samt samverka med andra enheter och samarbetspartners, både interna och externa.
Socialsekreteraren har t ex ett nära samarbete med AME för att bidragstagare snabbt ska komma ut i sysselsättning och bli självförsörjande.
Det kan även bli aktuellt att ta över och arbeta med Projekt Gränsgångare beroende på den sökandes intresse, kompetens och erfarenhet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller som har en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom området ekonomiskt bistånd samt från arbete inom AME, arbetsmarknadsenheten. Du ska ha ett genuint intresse av socialt arbete, vara strukturerad, ha samarbetsförmåga och bidra till en god teamkänsla. Tjänsten som socialsekreterare på ekonomiskt bistånd innebär mycket samverkan, då många av de ärenden som är akutella inom Individ- och familjeomsorgen även är aktuella för ekonomiskt bistånd. Samverkan sker även med arbetsförmedlingen, försäkringskassan, den somatiska och psykiatriska vården, SFI-utbildningen, m fl. Du behöver därför ha lätt för att samverka och motiveras av att tillsammans med andra samverkanspartners verka för klientens bästa.
Du möter i din roll som socialsekreterare många olika individer som befinner sig i olika livssituationer. Ditt arbete innebär att göra skillnad för människor genom att motivera till förändring och ett liv i självständighet. Ett respektfullt och gott bemötande, en rättssäker handläggning och tro på individens egen kraft och förmåga är något vi värderar högt. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Du har obehindrade kunskaper i svenska och mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
B körkort är ett krav.
Vi erbjuder dig närvarande arbetsledning, utbildning enligt kompetensutvecklingsplan utifrån Kompetensresan Fyrbodal, friskvårdsbidrag och semesterväxling samt att få arbeta i ett härligt team på Arbete och integrationsenheten.
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum.
Vid behov kan provanställning komma att tillämpas.
I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning, ange därav löneanspråk i din ansökan.
För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund.
Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser.
Varmt välkommen med din ansökan!