Verksjurist
Skicka ansökan 13 dagar kvar
Verksjurist
13 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Rättssekretariatet, Förvaltningsavdelningen Vill du använda din juridiska kompetens till att ge kvalificerat stöd i frågor om bland annat förvaltningsrätt och digitalisering? Har du utpräglad servicekänsla, god kommunikationsförmåga och gillar att samarbeta med andra? Vi erbjuder dig omväxlande arbetsuppgifter i en händelserik miljö. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I din roll som verksjurist kommer du använda din juridiska kompetens inom flertalet av de sakområden som hanteras inom Förvaltningsavdelningen genom att bl.a. ge juridisk rådgivning i frågor om bl.a. digitalisering, styrande dokument, avtal, förvaltningsrätt, behörighets- och ansvarsfrågor, personaladministrativa frågor och offentlighet och sekretess. Du kommer aara kontaktperson mot en eller flera av Förvaltningsavdelningens enheter. Rollen innefattar även omfattande kontaktytor mot andra enheter och departement i Regeringskansliet. I din roll ingår även att delta i projekt och i utbildningsinsatser. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har juristexamen eller motsvarande. Du har minst fem års erfarenhet av juridiskt arbete som av arbetsgivaren bedöms som relevant för befattningen. Du har mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt. Det är meriterande om du har notariemeritering. Har du erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan myndighet är det också meriterande liksom goda kunskaper om allmänna handlingar och frågor om offentlighet och sekretess. Vi ser även gärna att du har erfarenhet som hovrätts- eller kammarrättsassessor. Eftersom vi strävar efter att bli mer digitaliserade i vårt arbete ser vi även att du gärna har relevant erfarenhet av arbete med digitalisering. Dina egenskaper För rollen krävs att du har en mycket väl utvecklad samarbetsförmåga men också är självgående och kan arbeta självständigt. Eftersom det är ett högt tempo krävs att du kan agera snabbt och är noggrann och kvalitetsmedveten. Du har också förmågan att anpassa dig till ändrade förutsättningar och kan prioritera rätt under tidspress. Du kommer också att behöva din analytiska förmåga. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Vi kommer att genomföra digitala intervjuer löpande under rekryteringsprocessen. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Louise Hallquisth 08-405 20 86 eller rekryteringsspecialist Hanady Hussein på 08-405 58 53. Fackliga kontaktpersoner är Jan Wahlström för ST och Johan Strokirk för Saco som nås på 08-405 10 00 och Jan Wahlströmer för ST. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 21 januari 2024.     Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2025-01-07
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet 6 Månader eller längre