Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är drygt 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.
Beskrivning
Stockholms Stadshus är en av de mest kända byggnaderna i Stockholm.
Ett stort antal besökare kommer till Stadshuset, för att få veta mer om vår fina arkitektur och våra evenemang, där Nobelfesten är det mest berömda. De flesta av besökarna kommer på sommaren, så nu söker vi turistvärdar som kan hjälpa oss att ge fantastisk service till våra många besökare i Stadshuset och Stadshustornet under sommaren 2025!
Arbetsuppgifter
Alla besökare i Stadshuset måste gå i grupp på en guidad visning, ingen får gå runt ensam. Stadshuset är ju ett besöksmål, men också en arbetsplats för politiker och tjänstepersoner, och det gör vårt besöksmål annorlunda än till exempel museer.
Som turistvärd tar du hand om besökare till Stadshustornet och arbetar med besökarna som går på visning i Stadshuset. Besökarna till tornet samlas utanför tornentrén, där du kontrollerar biljetter och berättar kort om hur besöket går till, tidsåtgång och säkerhet, på svenska och engelska. Du går upp med besökarna till toppen och ser till att alla kommer ner i god tid, tryggt och säkert, trevligt och välkomnande.
Under visningarna i Stadshuset finns du till för både besökare och guider och ser till att alla följer de regler som finns. Guiden ansvarar för sin grupp, men med upp till 50 personer i en grupp är det svårt att ha kontroll på alla. Du ser du till att besökarna följer med guiden när hen lämnar ett rum och du visar besökare tillbaka till sin grupp om de har lämnat den.
Du hjälper även besökare som behöver åka hiss mellan våningarna, för det får de inte göra själva. Du gör det korta mötet trevligt för besökarna, så att de känner sig välkomna och omhändertagna. Du bemannar även visningsentrén och hjälper till vid biljettkontrollen inför visningarna.
Andra arbetsuppgifter tillkommer.
Kvalifikationer
Du talar vårdad och flytande svenska och engelska. Det är bra om du kan ge service och enklare information på något annat språk också, helst tyska, franska, italienska, spanska, kinesiska, japanska och koreanska.
I allt du gör under en arbetsdag möter du besökare från olika kulturer och med olika språkbakgrund. Ofta behöver du förmedla information till någon du inte har ett gemensamt språk med. Då är du kreativ och anpassar din kommunikation för att förmedla informationen på ett begripligt och vänligt sätt. De flesta besökare kommer hit för första gången och kommer att ställa samma frågor och behöva hjälp med samma sak, så jobbet innehåller många upprepningar.
För oss är din personlighet väldigt viktig! Under hela arbetsdagen är du omgiven av människor, både kollegor och besökare. Du är en bra kollega som samarbetar och kommunicerar väl och tar ansvar för dina arbetsuppgifter, du är vänlig och respektfull. Du kan ta konstruktiv kritik och du får gärna komma med egna förbättringsförslag.
Dina arbetsledare finns tillgängliga i situationer där du behöver hjälp, men kan inte vara överallt, så därför är det viktigt att du är självgående, aktiv, lättlärd och har en stark pliktkänsla och arbetsvilja. Du är uppmärksam och skaffar dig snabbt en överblick. Du kommer att ingå i en stor grupp av kollegor, där ni är beroende av varandra och kan lita på varandra.
Arbetsdagarna växlar mellan att vara mycket stressiga och mycket lugna. Arbetet är också fysiskt krävande: du kommer att gå, stå och röra dig mycket under arbetsdagen. I tornet går du upp och ner för över 300 trappsteg flera gånger om dagen.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med service. Det är bra om du tidigare har jobbat med turism eller i någon annan internationell miljö.
Vi ger en gedigen utbildning i början, så att du känner dig trygg och förberedd när du börjar jobba. Vi jobbar också tillsammans för att ha en miljö där vi respekterar, inkluderar och tar hand om varandra.
Villkor
Du ska ha fyllt 20 år senast 31 mars i år.
Detta är ett sommarjobb och gäller i första hand under juni-augusti och du bör under den tiden kunna arbeta 6-9 veckor och under dessa veckor brukar man jobba ca 85-100 %. Alla anställda får ett schema för hela sin arbetsperiod. Arbetstiden på sommaren är schemalagd och du har två lediga dagar i sträck. Dessa lediga dagar är oftast inte lördagar och söndagar. Schemat gäller även helgdagar, som till exempel Nationaldagen och midsommar. Om du blir anställd får du ett erbjudande om att arbeta under en viss period, som utgår från verksamhetens behov. Vi tar självklart hänsyn till dina önskemål, men du kan inte själv bestämma fullt ut när du vill bli schemalagd. Det finns möjlighet att jobba en del under maj och september, men inte lika mycket som under sommaren.
Intervjuerna sker under slutet av januari till mitten av mars. Vi kommer att börja intervjua redan under ansökningstiden. Intervjuerna sker enbart på plats, inte via Zoom eller liknande. Om du inte kan komma hit för en intervju eller på utbildningen (om du blir erbjuden jobbet) så kan du inte söka detta jobb.
Rekryteringsprocessen tar tid, så det kan bli en viss väntan från det att du har skickat din ansökan tills du får svar av oss eller blir kallad till en eventuell intervju. Frågor ställs via e-post:
[email protected]. Tänk på att kontrollera din skräppost ibland; vi vet av erfarenhet att våra utskick kan fastna där.
Utbildningen är betald och omfattar flera obligatoriska tillfällen, men sker inte under en sammanhållen kalendervecka. Alla utbildningstillfällen har obligatorisk närvaro. Under utbildningen går du med på visningar, får en kurs om brand/säkerhet/första hjälpen, samt får utbildningsdagar på plats i verksamheten.
Observera att du söker tjänsten genom att logga in på den här plattformen.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.