Arbetsbeskrivning
Sektor funktionshinder söker nu flera stödassistenter/stödpersoner till två dygnet runt verksamheter i Östersund. En etablerad verksamhet samt en nystartad verksamhet.
Verksamheten fungerar som ett sju dagars elevhem och har en medborgare på vardera boende. Verksamheten ska vara så hemlik som möjligt och erbjuda en säker, trygg och stabil omsorg för medborgaren. Personalen arbetar för att ge omsorg och skapa struktur samt verka pedagogiskt för att barnet ska växa och tränas mot självständighet. Arbetstider är dag, kväll och journatt, både vardagar och helg.
Vi söker:
• 1-2 st Tillsvidareanställning 80%, med tillträde från februari
• 6 st Tillsvidareanställning 80-90%, med tillträde snarast, eller enligt övereskommelse
• 2 st Vikariar 3-6 månader 80-90%, med tillträde snarast eller enligt övereskommelse
• Vi söker även vikarier till våra andra barnverksamheter
Ange i ansökan vilka tjänster du är intresserad av.
Arbetsuppgifter
Målet med vår verksamhet är att skapa en trygg och förutsägbar tillvaro för medborgaren genom tydlig kommunikation och individuellt anpassat stöd i alla vardagliga moment. Du kommer att arbeta utifrån en genomförandeplan som är upprättad för medborgaren och vara en del av en arbetsgrupp där samarbete och rak och tydlig kommunikation värdesätts. Dina arbetsuppgifter inkluderar vardagliga sysslor som städning, matlagning och personlig hygien. Lekar och andra pedagogiska aktiviteter är också en viktig del av arbetet och sker både inom- och utomhus, oavsett väder. Därför är det viktigt att du har en god fysisk förmåga och klarar av till exempel längre promenader. På boendet finns en bil tillgänglig, vilket möjliggör utflykter. En viktig del av arbetet är att kunna förhålla sig lugn vid utåtagerande beteenden och avleda till andra aktiviteter. En stor del av personalens arbete handlar också om att upprätthålla den struktur som är bestämd för att tillvaron ska bli så förutsägbar som möjligt. Löpande dokumentation i journalsystemet Viva är också en del av det dagliga arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har förmåga att skapa förtroende genom förutsägbarhet och att du är konsekvent i ditt beteende. Du har god samarbetsförmåga och kan leva dig in i andras sätt att tänka, samtidigt som du är trygg nog att låta andra agera. Du är ansvarstagande, flexibel och har förmåga att skapa trygghet och struktur för barn med särskilda behov. Du behöver vara inställd på att följa beslut och riktlinjer, kunna arbeta under press och behålla lugnet även i stressfylldasiutationer. Ett lugnt och respektfullt förhållningssätt är avgörande, och du trivs med att arbeta nära i team. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Krav:
• Erfarenhet av att arbeta med personer med funktionshinder.
• B-körkort.
• Datorvana
• Goda kunskaper i svenska språket i tal, läsning och skrift.
• Fysisk förmåga som möjliggör aktivt deltagande i lekar, promenader och andra fysiska aktiviteter.
Meriterande:
Det är en fördel om du dessutom har någon av följande erfarenheter eller kunskaper:
• Erfarenhet av att arbeta med barn.
• Erfarenhet av att arbeta med personer med autism eller andra neuropsykiatriska funktionshinder-
• Erfarenhet av arbete inom pedagogisk verksamhet eller annan relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
• Kunskap och erfarenhet av att arbeta med ett lågaffektivt bemötande.
• Erfarenhet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK).
• Vana att föra socialjournal
• Erfarenhet av utåtagerande beteenden
Övrigt
• Du behöver inkomma med personbevis för anställning, vilket du laddar ner från Skatteverkets hemsida med hjälp av ditt mobila bank-id och bifogar med din ansökan.
• Du som inte är svensk medborgare och har medborgarskap utanför EU behöver också uppvisa ditt uppehålls- och/eller arbetstillstånd.
• Inför eventuell anställning behöver du uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret. Du gör ett registerutdrag från Polisens hemsida.
• Provanställning kan komma att tillämpas.
• Intervjuer sker löpande och tjänster kan komma att tillsättas innan ansökningstiden gått ut, så tveka inte skicka in din ansökan redan idag.
Så går rekryteringen till
Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html
Om Vård- och omsorgsförvaltningen
Att jobba med hjärtat hos oss på Vård- och omsorgsförvaltningen innebär att du bidrar till att skapa enklare, rikare och tryggare liv för invånarna i Östersund. Vi arbetar med människor i alla åldrar och strävar efter att alltid göra skillnad i vardagen. Det är viktigt. På riktigt.