Arbetsbeskrivning
Lekeberg ligger mitt emellan storstadens utbud och landsbygdens idyll!
Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarskap och ledarskap präglas av delaktighet och påverkansmöjligheter. Vi strävar emot att vara en effektiv, hållbar och trygg kommun för våra kommuninvånare och medarbetare.
Positiv utveckling och framtidssatsningar kännetecknar Lekeberg och vi styr mot nya och spännande utmaningar! Vill du vara med på resan? Läs mera om vår kommun på www.lekeberg.se
Socialförvaltningen bedriver en bred verksamhet inom äldreomsorg, funktionshinderområdet, hälso- och sjukvård samt individ- och familjeomsorg. Vi har för närvarande ca 250 medarbetare.
Vill du arbeta inom vår förvaltning så är du i en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till våra brukare är ett ledord för kvalitet inom vårt arbete. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på att de resurser och förmågor som finns hos varje människa ska tillvaratas. Vi uppmuntrar till delaktighet och eftersträvar alltid ett gott bemötande med respekt för den personliga integriteten.
Individ- och familjeomsorgen i Lekebergs kommun består av totalt 20 anställda på barn, vuxen och öppenvården. En teamledare för barn- och familjeenheten och en teamledare för vuxenenheten samt en IFO-chef.
Vi erbjuder:
• Friskvårdsbidrag med 2000 kr / år
• Ett nära ledarskap
• Ett arbete där det är nära till engagerade arbetskamrater och arbetsledning
• En trevlig arbetsplats med känsla för gemenskap
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en medarbetare för en kombinerad tjänst som biståndshandläggare/ socialsekreterare under en tidsbegränsad period. Det vill säga en medarbetare som kan kombinera biståndshandläggning och handläggning av ekonomiskt bistånd.
Tjänsten är fördelad cirka 50/50. Tjänstgöring inom vardera arbetsområde kan variera från månad till månad beroende på behov.
Som biståndshandläggare ansvarar du för att utreda, bedöma och fatta beslut om individers behov av stöd och hjälp enligt Socialtjänstlagen (SoL) och/eller Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Du arbetar med att utforma individuella biståndsbeslut i nära dialog med den enskilde samt samverkar med andra aktörer för att säkerställa att rätt insatser ges. Uppföljning av insatser och dokumentation är också viktiga delar av arbetet.
Som handläggare för ekonomiskt bistånd ansvarar du för att utreda och bedöma individers rätt till försörjningsstöd enligt Socialtjänstlagen (SoL). Du möter människor i behov av stöd och vägledning för att stärka deras möjlighet till självförsörjning. Arbetet innebär både utredning och beslutsfattande, samt att ge rådgivning och motiverande stöd för att främja förändring och utveckling. Samverkan med andra aktörer, såsom Arbetsförmedlingen och andra kommunala verksamheter, är en central del av uppdraget. Noggrann dokumentation och uppföljning ingår också i arbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har socionomexamen eller annan likvärdig utbildning, exempelvis inom beteendevetenskap
• har vana av att dokumentera och arbeta i Lifecare
• har förmågan att vara flexibel och kan variera handläggning inom två olika arbetsområden
Meriterande är erfarenhet av biståndshandläggning eller handläggning av ekonomiskt bistånd.
Som person visar du intresse och förståelse för dem du möter i din yrkesroll. Du arbetar för en god kommunikation och har ett gott bemötande. Vidare har du ett självständigt arbetssätt, är strukturerad med god förmåga att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt med god administrativ förmåga. Du är flexibel, kan fatta beslut, anpassa dig till ändrade förutsättningar och driver processer på ett målinriktat sätt. Då arbetet innebär kontakter med flertalet personer bör du ha en god samarbetsförmåga och ett professionellt bemötande.
Vi ser fram emot din ansökan! Intervjuer sker löpande.
Utdrag ur belastningsregistret uppvisas vid intervju.
ÖVRIGT
Lekebergs kommun består bl.a. av centralorten Fjugesta och tätorterna Mullhyttan och Hidinge/Lanna. Med korta avstånd, goda kommunikationer och kommunens strategiska placering är det enkelt att ta del av både landsbygd och stad. Här finns attraktivt boende, ett rikt kultur- och fritidsliv och ett bra företagsklimat.
Du gör din ansökan via vårt elektroniska rekryteringsverktyg. Det är därför viktigt att du fyller i alla steg noggrant för att vi ska kunna göra en riktig bedömning av din ansökan.
Vissa tjänster är säkerhetsklassade, därför kan även en säkerhetsskyddsintervju komma att bli aktuell i rekryteringsprocessen.
Vi har aktivt valt våra rekryteringskanaler och undanber oss därför direktkontakt med rekryterings-och bemanningsföretag samt annonsförsäljare i samband med denna rekrytering.