Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER
Som servicehandläggare i svarsgruppen Stöd & omsorg är du ansiktet utåt för hela Socialförvaltningen. Vi jobbar på uppdrag av alla enheter inom både individ- och familjeomsorgen samt äldre och funktionsnedsättning. Vi fattar inga myndighetsbeslut men vi ger information om vad medborgaren kan förvänta sig i kontakten med socialtjänsten.
Du kommer att ge information och service till medborgarna rörande alla Socialtjänstens områden. Arbetet innefattar bland annat:
- frågor kring försörjningsstöd
- orosanmälningar gällande barn och vuxna
- familjerättsliga frågor gällande vårdnad och umgänge
- anmälningar och ansökningar gällande äldre och personer med funktionsnedsättning
- vägledning och information i frågor gällande godmanskap/förvaltarskap till överförmyndaren
- utredning av färdtjänst på uppdrag av regionen
Varje servicehandläggare har kontaktansvar mot en eller flera enheter.
Ditt främsta arbetsredskap är telefonen men du kommer även att hantera ärenden via e-post och fysiska besök. Tempot är bitvis högt, men fördelen hos oss är att du kan släppa jobbet när du kommer hem.
Vi kan erbjuda dig en härlig arbetsgrupp med bred kompetens och ett utvecklande arbete. Alla anställda på Servicecenter erbjuds friskvårdsbidrag som består av ett fast belopp varje år (3000 kr, 2024) som kan användas för hälsofrämjande fysisk aktivitet.
Arbetstiderna är 7.50-16.50 måndag-torsdag och 7.50-15.05 fredag, september-april. Maj-augusti arbetar vi två timmar mindre/vecka när man arbetar heltid.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- socionomutbildning eller likvärdig erfarenhet/utbildning
- erfarenhet av socialt arbete eller arbete med sociala och / eller samhällsfrågor
- tidigare erfarenhet från servicesektorn såsom kundtjänstarbete, hotell, butik
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- goda kunskaper i engelska
- goda IT-kunskaper och vana att arbeta med datorer och informationssökning
- förmågan att samtidigt som du för ett samtal arbeta i flera IT-baserade verksamhetssystem, söka och hantera information och data
Meriterande:
- kunskap om hur en kommun är uppbyggd, dess struktur och beslutsvägar
- erfarenhet av att utreda behov av färdtjänst
- tidigare erfarenhet av kundtjänstarbete inom offentlig förvaltning
- erfarenhet av telefoni- och ärendehanteringssystem såsom HelpDesk/Artvise
- erfarenhet av verksamhetssystem såsom Lifecare
- kunskap i flera språk förutom svenska och engelska
Personliga egenskaper:
Vi lägger även stor vikt vid din personlighet. Vi söker dig som är en stjärna på service och kundbemötande, en person som alltid sätter medborgaren i fokus. Då du kommer att vara kommunens ansikte utåt är det viktigt att du är en god och tydlig kommunikatör som visar gott omdöme i ditt professionella agerande. Noggrannhet är av stor vikt då arbetet innebär mycket dokumentation. Du är väl medveten om verksamhetens mål och gör ditt bästa för att uppnå dessa. Du bidrar med energi och engagemang till verksamheten, och ger dig inte förrän arbetet är avslutat på ett bra sätt. Du gillar kombinationen av teamwork och enskilt arbete / ansvar. På vår arbetsplats sker ständiga förändringar och förbättringar, vi vill framåt och vi vill utvecklas. Därför är det viktigt att du också är en flexibel person som gillar förändring.
Har du ovanstående erfarenheter, egenskaper och ett genuint intresse för att hjälpa människor? Då har vi en arbetsplats redo för dig!
Telefonintervjuer och personliga intervjuer sker löpande
Introduktionen för tjänsten är tänkt att påbörjas så snart som möjligt efter intervjuer.
Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vänligen bifoga ditt CV och personligt brev.
Järfälla har norra Stockholms mest spännande geografiska läge och växer snabbt. Vi erbjuder en arbetsplats med stor variation, goda utvecklingsmöjligheter och arbetar efter visionen Järfälla för alla framåt. Läs mer om hur det är att jobba hos oss på www.jarfalla.se/jobbaijarfalla
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.