Arbetsbeskrivning
Vill du skapa samhällsnytta och värna om välfärden tillsammans med kunniga kollegor med olika kompetenser? Vill du bidra till att enbart seriösa aktörer bedriver omsorgsverksamhet samt bidra till en säker omsorg av god kvalitet? Då kan du vara den vi söker. IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Tjänsten som inspektör är placerad i Stockholm, på avdelning öst som idag består av sex enheter som bedriver tillsyn av verksamheter inom socialtjänst samt hälso- och sjukvård.
Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består i att genomföra ägar- och ledningsprövningar av bolag med tillstånd från IVO att bedriva verksamhet enligt socialtjänstlagen och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Detta innebär att granska huruvida dessa bolag uppfyller kraven på lämplighet, insikt och ekonomiska förutsättningar. Arbetet innefattar insamling, analys och bedömning av information och underlag samt beslutsskrivande. Utredningarna utmynnar inte sällan i överklagningsbara beslut och du kommer, tillsammans med kollegor, ansvara för att driva dessa mål i förvaltningsdomstol. Vid behov kommer du även att skriva remissyttranden.
Du samarbetar med kollegor inom olika kompetensområden och bidrar till myndighetens utvecklingsarbete. Arbetet förutsätter inte minst nära samarbete med myndighetens rättsenhet och avdelningsjurister särskilt vad gäller beredning av beslut och hantering av domstolsprocesser. I arbetet ingår även samverkan med externa parter, exempelvis bolag, juridiska ombud och samverkande myndigheter.
Som inspektör arbetar du utifrån ett brukar- och patientperspektiv i linje med myndighetens tillsynspolicy, med fokus på tydlighet, trovärdighet, integritet och effektivitet. Just nu befinner sig vår myndighet i ett spännande skede av förändrings- och utvecklingsarbete så rollen passar dig som trivs i en föränderlig miljö och ser värde i att kontinuerligt utveckla din kompetens och metodik.
Kravprofil
Vill du ha ett arbete som gör skillnad?
Vi söker dig som trivs med att analysera och bearbeta komplex information på ett objektivt och sakligt sätt. Du är van vid att genomföra utredningar och skriva förslag till beslut av hög kvalitet och har en förmåga att göra svår information begriplig.
Vi söker dig som har:
• Juristexamen (jur.kand.).
• Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete gärna inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden.
• Mycket god språklig förmåga att kommunicera i svenska, både i tal och skrift.
• God IT- och datorvana.
Meriterande erfarenheter:
• Kunskap om ägar- och ledningsprövning.
• Kunskap i bolagsrätt, förvaltningsrätt och förvaltningsprocessrätt.
• Erfarenhet av att arbeta i statlig förvaltning.
Som person är du engagerad, trivs med att ta eget ansvar och leverera hög kvalitet, men du uppskattar också att arbeta tillsammans med andra för att nå gemensamma mål. Din förmåga att strukturera och prioritera bland arbetsuppgifter är en av dina styrkor, och du säkerställer alltid att ditt arbete är rättssäkert och professionellt – även när tempot är högt. Du är flexibel och serviceinriktad. En viktig del av rollen är att kunna förklara komplexa frågor på ett tydligt och pedagogiskt sätt, oavsett om det är för allmänheten eller för professionella aktörer. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper
Vad kan IVO erbjuda dig?
Vi erbjuder dig ett arbete i en spännande kunskapsorganisation. Hos oss får du en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö där ditt bidrag gör skillnad! Du får chansen att arbeta tillsammans med inspektörskollegor med olika kompetenser inom och utanför enheten samt är aktiv i enhetens och myndighetens utvecklingsarbete. IVO följer ständigt utvecklingen i omvärlden och uppmuntrar initiativ till egen kunskapsutveckling. Vi arbetar kontinuerligt med nya arbetssätt, arbetsmetoder och verktyg för att nå bästa resultat. Vi strävar efter en sammansättning medarbetare som speglar samhällets mångfald.
Tjänsten gäller tillsvidare och inleds med en provanställning om 6 månader. Heltid, placering i Stockholm.
Ansök senast 10 januari 2025.
Vi vill att du skickar in ett CV och ett personligt brev där det framgår på vilket sätt du uppfyller kravprofilen i annonsen. Frågor om tjänsten besvaras under vecka 2 2025 av enhetschef Hanna Fontaeus. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Cassandra Rinaldo.
Kontaktpersoner:
Enhetschef:
Hanna Fontaeus
Facklig kontakt Vårdförbundet:
Anna Berggren
Facklig representant Saco-S:
Jeanette Ekstedt
Facklig representant ST:
Maria Knight
Samtliga nås via växeln: 010-788 50 00
Välkommen med din ansökan!
IVO bidrar till en säker vård och omsorg
Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.
Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.
Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.