Inköpare entreprenadprojekt
Skicka ansökan 29 dagar kvar
Inköpare
29 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Har du gedigen erfarenhet av inköp inom fastighetsbranschen? Vill du vara med och påverka entreprenörers inköpsarbete för att optimera kostnad, tid och kvalitet i våra största byggprojekt? Då har vi en spännande möjlighet för dig! Vi söker nu en Inköpare inom entreprenadprojekt till våra mest omfattande projekt. Hos oss blir du en viktig del av Specialfastigheter – Sveriges ledande fastighetsbolag inom säkerhetsfastigheter. Våra kunder driver verksamheter av stor betydelse för Sveriges säkerhet, vilket ställer höga krav på både lokaler och oss som organisation. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter! Om tjänsten I rollen har du ett nära samarbete med projektteamet för att samordna och driva varierande inköpsfrågor i projektens alla faser. I våra stora samverkansentreprenader deltar du aktivt tillsammans med upphandlad entreprenör.  Entreprenören driver och ansvarar för upphandlingar i projekten och din roll blir att aktivt delta i de större och strategiskt viktiga upphandlingarna för att bevaka och bidra till bästa möjliga affärsnytta.  Detta för att säkerställa att projektets inköpstrategi tillgodoses och att entreprenörens inköp hanteras optimalt med hänsyn till projektets förutsättningar och mål. Huvudsakliga arbetsuppgifter • att tillsammans med entreprenör arbeta fram rutiner, arbetssätt, uppföljning och strategier för samverkan. • att vara inköpsstöd åt Specialfastigheters och entreprenörers projektorganisation. • att säkerställa att kravställningar omhändertas vad gäller inköpsfrågor gentemot entreprenör och dess leverantörer. • att verka för att erfarenhetsåterföring från byggprojekt skapar och möjliggör synergier mellan projekten för leverans av bästa möjliga affärsnytta. • att aktivt bevaka och bidra med marknads-och omvärldsläget och att ha god kännedom om leverantörsbasen främst inom Sverige. Rollen är formbar och då vi befinner oss i en kraftig tillväxtfas är en viktig del av arbetet att driva och leda ett förbättrat arbetssätt inom inköp. Du blir en del av ett engagerat inköpsteam som idag består av 18 personer fördelat i olika roller. Om dig För att vara framgångsrik i denna roll har du flerårig erfarenhet av kvalificerat inköpsarbete av större fastighets- och byggprojekt. Kvalifikationer Du har akademisk examen eller annan relevant vidareutbildning inom ekonomi, inköp, juridik, entreprenad eller annan relevant inriktning för tjänsten. Vi ser också att du har: • erfarenhet av leverantörsförhandling och leverantörsstyrning • goda kunskaper om entreprenadjuridik såsom AB04 och ABT06 • erfarenhet av utveckling av arbetssätt och processer kopplat till inköpsarbete. Det är meriterande om du tidigare arbetat med inköpsarbete i fastighets- och byggprojekt över 1 Mdkr, har erfarenhet från andra samverkansprojekt och arbetat med upphandling enligt LOU/LUFS. Vi söker dig som är engagerad, strukturerad och resultatinriktad, och som vill vara med och driva vår utveckling framåt. För att trivas hos oss är det viktigt att du uppskattar samarbete och ser värdet i att arbeta tillsammans med andra. Som inköpare hos oss är du affärsmässig, kvalitetsfokuserad och skicklig på att bygga och underhålla goda relationer. Vi ser gärna att du har en strategisk blick och en god analytisk förmåga. Eftersom arbetet innebär nära samverkan med både kollegor och leverantörer, är det också viktigt att du har god social kompetens och bidrar till ett positivt samarbetsklimat. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Placering Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Lund eller Göteborg, arbete kommer också ske på våra projektkontor. Då inköpsenheten till stor del sitter i Linköping och Stockholm idag och behovet av att vara på plats ute i projekten medför tjänsten en del resor. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 19 januari 2025. Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 43 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Upphandlare Upphandlingskonsult Offentlig upphandlare Upphandlingssamordnare Upphandlingsspecialist Upphandlingsadministratör
13 dec
Inköpare Purchaser Upphandlare
17 dec
Revisor Inköpare Rådgivare Analytiker Controller Projektledare Lönespecialist Ekonomiassistent Kredithandläggare Redovisningsekonom Business Controller Ekonomiadministratör CFO (Chief Financial Officer)
13 dec
Administratör Orderhanterare Orderkoordinator Orderadministratör Kontorsadministratör Logistikadministratör Administrativ koordinator
18 dec