Arbetsbeskrivning
I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.
Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.
Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.
Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning
ARBETSUPPGIFTER
På Hovåsskolan går cirka 580 elever från förskoleklass till årskurs 9 samt i anpassad grundskola från årskurs 1 till 9. Här finns också ett fritidshem med fyra avdelningar. Hovåsskolan ligger nära hav och skog. Vi utnyttjar naturen såväl under lektionstid som under fritidsverksamhet.
Till Hovåsskolan söker vi nu en förstelärare inom anpassad grundskola. I tjänsten ingår arbete som speciallärare för en klass på 510 elever där du har det övergripande ansvaret för deras kunskapsutveckling. I elevgruppen finns elever med grav till måttlig IF samt funktionsvariation och/eller AST (autism, beteendeproblematik).
I rollen leder du undervisningen samt arbetar direkt med elever i undervisningssituationer. Du skapar en trygg lärandemiljö genom att vara lyhörd inför elevernas individuella förutsättningar och behov. Utöver undervisning ansvarar du för planering, utförande, utveckling och utvärdering. Detta utformas i samråd med klassteamet, som består av dig och elevassistenter. Ett nära samarbete med tre andra lärarkollegor finns inom verksamhetens uppbyggnad och struktur.
Utöver det undervisande arbetet kommer du även att arbeta med skolutvecklande uppdrag som identifierats i skolans systematiska kvalitetsarbete. Kärnan i det systematiska kvalitetsarbetet är elevernas lärande och måluppfyllelse, arbetet som förstelärare är alltså i första hand inriktat mot att tillsammans med skolans andra lärare och ledningsgrupp utveckla undervisningen för att öka elevernas lärande.
Som förstelärare har du en central roll i ett kollegialt lärande genom att handleda och coacha, samt genom att bidra med kunskaper om forskning och beprövad erfarenhet.
En annan viktig uppgift som försteläraren kan ha är handledning av lärarstudenter och mentorskap för nyutexaminerade lärare, i syfte att bidra till en bra introduktion i läraryrket.
Ett mer detaljerat uppdrag formuleras i samråd mellan förstelärare och rektor på skolan. I detta ska förutsättningar för och innehåll i uppdraget ingå, liksom tidpunkt när det ska ses över och eventuellt revideras.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• är legitimerad lärare med behörighet att undervisa i den anpassade grundskolan.
• är utbildad speciallärare med inriktning intellektuell funktionsnedsättning.
• har erfarenhet av arbete inom anpassad grundskola med flera olika elevgrupper/ funktionsvariationer.
• har erfarenhet av AKK samt erfarenhet och kunskap om tydliggörande pedagogik och lågaffektivt bemötande.
Tjänsten kräver också att du:
• har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och har ett starkt intresse för att utveckla undervisningen.
• bedöms av huvudmannen som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen.
• har erfarenhet av fyra års legitimerad undervisning i rollen som lärare.
• har god förmåga att utifrån skolans systematiska kvalitetsarbete driva skolutveckling.
• har förmåga genom dokumentation kan redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete inom skolväsendet att vara drivkraft i en delakultur.
• har god förmåga att leda andra i kollegialt lärande på lokal och övergripande nivå.
Personliga kompetenser:
Som person har du förmåga att samarbeta med andra för utföra uppgifter och organisera arbetet för att bidra till en trygg lärandemiljö för eleverna. Du har en drivkraft i att skapa engagemang och delaktighet samt förmåga att motivera andra, såväl elever som elevassistenter, för att skapa bästa möjliga förutsättningar för lärande.
Tjänsten kräver även att du är flexibel med god bedömnings- och anpassningsförmåga. Du har en god utvecklad analytisk förmåga och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem samt föreslå möjliga lösningar. Slutligen är du trygg och kan balansera krav samt behålla lugnet i svåra situationer.
Välkommen med din ansökan!
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Tjänsten tillsätts under förbehåll att den inte tas i anspråk av interna skäl.
ÖVRIGT
Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.
Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.