1:e socialsekreterare till ekonomiskt bistånd
Skicka ansökan 22 dagar kvar
Socionom Socialsekreterare
22 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen. Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor. Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Avdelningen försörjningsstöd arbetar med myndighetsutövning och består av en mottagningsenhet och fyra likvärdiga enheter som arbetar med löpande biståndsärenden. Enheterna är lokaliserade till två lokalkontor som ligger på Höstvädersgatan 1 och Dunfins gata 20-22. Ekonomiskt bistånd 1 arbetar på lokalkontoret på Höstvädersgatan. Enheten består för närvarande av 15 socialsekreterare, två administratörer, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. En av våra duktiga 1:e socialsekreterare lämnar oss för ett nytt spännande uppdrag och vi söker nu hans efterträdare. Som 1:e socialsekreterare ansvarar du för den dagliga arbetsledningen tillsammans med din kollega. Du ansvarar för fördelning av arbetsuppgifter och du stöttar socialsekreterare i deras arbete med ärendehandläggning, både enskilt och i grupp. I uppdraget som 1:e socialsekreterare ingår även att säkerställa att socialsekreterarna arbetar i enlighet med gällande riktlinjer, att handläggningen håller hög kvalitet och att vi har ett gott bemötande gentemot de vi möter. Socialsekreterarna är uppdelade i två team där du och din kollega har huvudansvaret för varsin grupp. Du förväntas kunna vägleda och handleda även din kollegas grupp när denna inte är i tjänst. Du har ett mycket nära samarbete med din enhetschef och din 1:e kollega på enheten i frågor som rör mål och uppdrag, verksamhetsutveckling och rutiner. Du kommer även att ingå i nätverk för 1:e socialsekreterare både internt och externt. Samverkan internt och externt är en stor del av ditt arbete då du ofta är länken till andra enheter och våra samverkanspartners. KVALIFIKATIONER För den här tjänsten är det ett krav att du är utbildad socionom och att du har många års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning ekonomiskt bistånd. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av att arbeta som 1:e socialsekreterare. Du behöver vara trygg i din yrkesroll och väl förtrogen med socialtjänstlagen, gällande riktlinjer för ekonomiskt bistånd och vad rättssäker handläggning innebär. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och gruppens arbetsuppgifter. Du har god förmåga att förmedla dina kunskaper till andra och kan anpassa ditt sätt att leda i det dagliga arbetet utifrån allas individuella förutsättningar och behov. Du är flexibel och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar. Du är samarbetsinriktad och ser vinster med intern och extern samverkan. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang. Du har en god förmåga att kunna överblicka ditt eget ansvarsområde och förstå verksamheten ur såväl brukarperspektiv som medarbetar- och arbetsgivarperspektiv. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten. ÖVRIGT Intervjuer kommer att påbörjas under ansökningsperioden. När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare