Problem manager till Riksdagsförvaltningens it-avdelning
Skicka ansökan 23 dagar kvar
Chef Problem manager Incident Manager
23 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Cirka 700 partipolitiskt neutrala medarbetare arbetar vid Riksdagsförvaltningen med många olika typer av arbetsuppgifter. Nu söker vi en problem manager som önskar ett utvecklande och varierande arbete i en modern it-miljö. Dina arbetsuppgifter Du kommer att ingå i ett processteam om tre personer och vara ansvarig för vår problemhantering och för att leda och utveckla problemprocessen. Problemhanteringen syftar till att höja kvaliteten i Riksdagsförvaltningens it-tjänster, och fokus är att förebygga återkommande störningar i vår it-miljö. I uppdraget ingår också att vara backup för vår incident manager. Du kommer även att administrera och anpassa vårt ärendehanteringssystem. Systemstödet används av flera användargrupper inom Riksdagsförvaltningen, vilket innebär att du kommer att ha kontakt med många olika verksamheter. Du bidrar till it-avdelningens och enheten it-verksamhetsstöds verksamhetsutveckling och rapporterar till enhetschefen. Dina kvalifikationer Du har goda tekniska kunskaper och flerårig arbetslivserfarenhet av processledning med erfarenhet av att leda operativa team. Vi söker dig med • flerårig erfarenhet som problem manager eller incident manager i komplexa it-miljöer • goda tekniska kunskaper och ett intresse för ny teknik • god kommunikativ förmåga • god administrativ förmåga • förmåga att snabbt inhämta och delge information • goda kunskaper om ITSM-verktyg • erfarenhet av att förvalta och utveckla processer inom ramen för ITIL (meriterande är även certifiering inom ITIL). Som person är du analytisk, driven och strukturerad. Du är en lösningsorienterad lagspelare som gärna delar med dig av dina kunskaper till omgivningen och du har förmåga att bidra till ett gott samarbetsklimat. Du ska kunna uttrycka dig obehindrat på svenska i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning. Vi välkomnar sökande med olika erfarenheter och bakgrunder. • Anställningsform: Tillsvidareanställning • Omfattning: Heltid Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning. Vi erbjuder dig I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning. Ansökan Ansök via www.riksdagen.se, senast den 14 januari 2025 Referensnummer: 815-2024/25 Övrigt Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons. Kontakta oss  • Jessica Lexell, enhetschef, 08-786 40 21 Fackliga representanter • Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00 • Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00 • Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00 Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk