Verksamhetsutvecklare med bakgrund som handläggarchef
Skicka ansökan 23 dagar kvar
Handläggarchef Verksamhetsutvecklare
23 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete. Verksamhetsutvecklare med bakgrund som handläggarchef sökes Domstolsverket är en drivande och stödjande kraft i domstolarnas och nämndernas utvecklingsarbete. Enheten för verksamhetsutveckling har en central roll i det arbetet genom att driva och bistå domstolarna och nämnderna i utvecklingsfrågor avseende inre organisation och arbetsformer. Till enheten söker vi medarbetare som kan bidra till den pågående utvecklingen inom Sveriges Domstolar. Dina arbetsuppgifter I rollen som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att delta i och leda olika uppdrag och insatser som syftar till att utveckla Sveriges Domstolars verksamhet. Du arbetar nära domstolarna och nämnderna och i tätt samarbete med dess medarbetare och ledning genom kontinuerliga dialoger. Du kommer därför att få en unik inblick i och möjlighet att påverka utvecklingen av Sveriges Domstolar. Arbetet innebär externa kontakter med såväl representanter från Sveriges Domstolar som med andra myndigheter. Tjänsteresor till Domstolsverkets olika kontor samt till domstolar och nämnder ingår i arbetet. Vem söker vi? Vi söker dig som har intresse för, och erfarenhet av, utvecklingsarbete och som har mycket goda kunskaper om den verksamhet som bedrivs inom Sveriges Domstolar. Vi strävar efter bred kompetens på enheten och nu söker vi dig med erfarenhet som handläggarchef vid förvaltningsdomstol. Du har vidare stort intresse och fallenhet för arbete med utvecklingsfrågor i vid mening. För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklare hos oss måste du vara självgående, drivande och utåtriktad. Du samverkar med andra på ett sätt som inger förtroende. Du arbetar lösningsorienterat och har förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter utifrån ett intressent- och verksamhetsperspektiv. Du behöver också ha en pedagogisk förmåga och kunna framföra budskap på ett övertygande sätt. För att lyckas krävs att du är en god kommunikatör i både tal och skrift. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vilka är vi? Enheten för verksamhetsutveckling är en av tre enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten stödjer och driver utvecklingsinsatser som syftar till effektiva och mer enhetliga målhanteringsprocesser samt insatser som rör domstolarnas och nämndernas inre organisation, arbetsformer och rutiner. Enheten arbetar även med domstolarnas och nämndernas förutsättningar att utveckla sina sätt att använda verksamhetsstöden och ansvarar för att skapa förutsättningar för regelbundet erfarenhetsutbyte inom Sveriges Domstolar. Enheten samverkar i nära och tät dialog med domstolarna och nämnderna. På enheten arbetar 13 medarbetare som är placerade på Domstolsverkets kontor i Jönköping, Stockholm och Göteborg, Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för verksamheten. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas och nämndernas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor. På avdelningen arbetar medarbetare med olika yrkesbakgrund tillsammans och i samverkan med domstolar, nämnder och med externa intressenter. Övriga upplysningar Anställningen avser en tillsvidareanställning och placeringsort är Jönköping. Urval kan komma att ske löpande. Några av våra befattningar kräver säkerhetsprövning innan beslut om anställning fattas. Detta innebär att säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) i förekommande fall kommer att genomföras. Om det är aktuellt för den anställning du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede. För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-20
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare