Arbetsbeskrivning
På Högskolan Kristianstad söker vi dig som vill ta över rollen som HR-administratör efter att en uppskattad medarbetare går i pension.
Som HR-administratör hos oss blir du en viktig del av ett dedikerat team som arbetar både strategiskt och verksamhetsnära och som består av fyra HR-konsulter, två HR-administratörer, HR-strateg, biträdande HR-chef och HR-chef.
Vi är i en spännande utvecklingsfas och söker dig som vill bidra med din kompetens och driva arbetet framåt. Rollen erbjuder en bred variation av arbetsuppgifter och stor möjlighet att själv strukturera och planera ditt arbete i samarbete med HR-avdelningens övriga kollegor.
Är du redo för en ny utmaning? Välkommen att söka och bli en del av vår resa!
Arbetsuppgifter
Som HR-administratör kommer du att inneha en central roll där du tillhandahåller kvalificerat administrativt stöd till de verksamheter du stöttar. Tillsammans med din kollega, som också är HR-administratör, blir ni nyckelpersoner för att säkerställa effektiva processer som bidrar till att våra verksamhetsmål uppnås.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar bland annat upprättande av olika typer av avtal, såsom anställningsavtal, gästavtal och konsultavtal, samt registrering av anställningar i personalsystemet. Viss avtalsskrivning på engelska kan förekomma. Du kommer självständigt att ha ansvar i rekryteringsadministration. Vidare kommer du ansvara för kvalificerad samordning av den pedagogiska meriteringsprocessen och administrativa processer vid rekrytering av disputerade och befordringsärenden i vilka du arbetar i nära samarbete med HR-konsult.
Vidare innehåller rollen beställning av behörigheter i interna system, hantering av LAS-beräkningar, registrering i diariesystem samt ansvar och samordning av protokollföring. Administrativ hantering av vår funktionsbrevlåda, post och dokumentation kopplad till NOR och pensionsärenden är en del i rollen. I samverkan med lönespecialist hanterar du frågor kopplade till registrering av anställningar.
Behörighet och önskvärda kvalifikationer
Vi söker dig som har en gymnasieexamen och gärna med en administrativ inriktning. Har du även eftergymnasial utbildning inom personal- och arbetslivsområdet eller utbildning inom arbetsrätt, förvaltningsrätt eller administration är det meriterande.
Du har minst tre års erfarenhet som administratör med fokus på HR eller förvaltningsrätt, samt en god förmåga att samordna administrativa processer i samverkan med flera intressenter. Erfarenhet från offentlig sektor, särskilt statlig verksamhet, eller administration inom högskola/universitet är särskilt värdefullt. Det är också meriterande om du har erfarenhet av rekryteringsadministration, avtalsskrivning, protokollföring, eller uppdaterade kunskaper inom LAS-beräkning och bevakning.
Du har mycket goda kunskaper i Microsoft Office-paketet och det är en fördel om du har arbetat i personalsystem som Primula, rekryteringssystem som Varbi, eller diarieföringssystem.
Vi värdesätter goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Du är en självgående person med förmåga att strukturera, planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du tar egna initiativ och driver ditt arbete framåt. Med ditt tålamod ser du till att slutföra uppgifter och uppnå resultat. Din goda integritet och etiska förhållningssätt präglar ditt arbete. Du har en god samarbetsförmåga och uttrycker dig tydligt i din kommunikation. Som HR-administratör är det viktigt att du är serviceinriktad och engagerad i att hjälpa andra att hitta lösningar på problem. Rollen kräver också att du är noggrann och har en stark känsla för kvalitet.
Övrigt
Då vår nuvarande kollega går i pension är det planerat för god möjlighet till överföring av kompetens. En introduktionsplan kommer att läggas upp för dig för att på bästa sätt komma in i arbetet hos oss.
Tjänsten är en tillsvidareanställning med planerad start i juni 2025 eller enligt överenskommelse. Placering är i Kristianstad på vårt vackra campus med goda bussförbindelser och parkeringsmöjligheter. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut tas.
HR-avdelningen är en del av högskolegemensamt stöd (HGS) som är högskolans övergripande administration och service som hanterar uppgifter som är gemensamma för högskolan. HGS hanterar frågor inom ekonomi, HR, fastighetsservice, studieadministration, internationalisering, studentstöd, IT, samverkan, verksamhetssupport, kommunikation och marknadsföring.
Ansökan
Välkommen med din ansökan tillsammans med CV och personligt brev. Intervjuer är planerade till vecka fem mellan den 27 och 29 januari. Betyg och intyg som styrker det du har uppgivit i ansökan tar du med dig vid en eventuell intervju.
Sista ansökningsdag är 2025-01-17
Arbetsplats Högskolan Kristianstad
Högskolan Kristianstad är en av Sveriges mest sökta högskolor med några av landets mest attraktiva utbildningar. En liten men samtidigt stor högskola samlad på ett vackert campus. Kristianstad utses till årets studentstad 2024 av Sveriges förenade studentkårer. Vi är stolta över våra 500 medarbetare och 14 000 studenter med den mångfald de representerar. Närhet, öppenhet, jämställdhet och respekt är våra ledord och genomsyrar alla våra 50 program och 250 fristående kurser. Med ett stort utbud på distans är vi långt fram i utvecklingen av distanspedagogik. Forskningen som bedrivs hos oss är driven av samhällsutmaningar, praktiknära och integrerad med våra undervisningsområden. Vi har forskarutbildningsrättigheter i vårdvetenskap och pedagogiskt arbete. Som arbetsgivare vill vi vara en attraktiv arbetsplats där alla kan göra skillnad. Högskolan Kristianstad eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.
Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
Till annonsförsäljare och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligen direktkontakt med rekryteringsföretag och försäljare av ytterligare jobbannonser.