Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
HR-avdelningens främsta uppgift är att tydliggöra, omsätta och utveckla en verksamhetsdriven arbetsgivarpolitik som stödjer Polismyndighetens korta och långa mål. Ansvaret omfattar följande områden: arbetsgivarpolitik/avtal, chef- och medarbetarskap, kompetens inklusive Polismyndighetens utbildningsverksamhet, arbetsmiljö och kultur. Vidare ansvarar avdelningen för värdeskapande samarbete med arbetstagarorganisationerna, myndighetens personalansvarsnämnd.
Arbetsgivarutveckling (AGU) är ett kompetensområde inom HR-avdelningen. Kompetensområdet ansvarar för strategisk utveckling av arbetsgivarpolitik som ska bidra till att verksamhetsmålen nås och att myndigheten uppfattas som en attraktiv arbetsplats där medarbetarnas kompetens tillvaratas på bästa sätt. AGU ska verka för att HR-avdelningen uppfyller sitt processansvar avseende myndighetens arbetsgivarpolitik, arbetsrätt, lönebildning och övriga arbetsvillkorsfrågor samt samarbete med arbetstagarorganisationerna. Dessutom företräder sektionen myndigheten vid tecknande av lokala kollektivavtal och i arbetsrättsliga processer i domstol. AGU har en viktig konsultativ och stödjande roll gentemot de verksamhetsdelar inom HR-avdelningen som utövar det direkta stödet till övriga polisorganisationen i dessa frågor.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som arbetsrättsjurist är omväxlande och utmanande med höga krav på arbetsrättslig kompetens och bred erfarenhet av arbetsgivarpolitiska frågor på statens område. Rollen ställer krav på en förmåga till helhetssyn och att självständigt kunna driva frågor med koppling till arbetsrätt (omvärldsbevakning m.m.), samt bistå organisationen med rådgivning, stöd och utbildning inom arbetsrätt och statlig arbetsgivarpolitik/avtal.
I rollen som arbetsrättsjurist ingår som en central del i dina arbetsuppgifter att hantera tvisteförhandlingar och arbetsrättsliga processer i domstol. Det ingår även förhandlingsarbete på nationell nivå samt samverkan med arbetstagarorganisationerna inom polisen. Andra arbetsuppgifter består av beredning av interna samråd, delningar och remisser samt att vid behov delta i myndighetsövergripande utvecklingsarbete med koppling till arbetsrätt och framtagande av lokala kollektivavtal.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Juristexamen
• Mycket goda kunskaper i arbetsrätt och flera års arbetslivserfarenhet i närtid av kvalificerat arbetet inom det arbetsrättsliga området, gärna i en större organisation
• Erfarenhet av arbetsrättsliga tvisteförhandlingar och att driva arbetsrättsliga processer i domstol
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av processorienterat arbetssätt eller annat utvecklingsarbete i annan statlig verksamhet eller i annan stor organisation
• Erfarenhet av arbetsgivarpolitiska frågor och arbete med framtagande av kollektivavtal kopplat till statens område
• Erfarenhet av att utbilda inom arbetsrätt och statlig arbetsgivarpolitik
• Erfarenhet av liknande roll inom stor och komplex organisation som arbetsgivaren bedömer som relevant
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är trygg i din person och att du är väl förankrad i din roll som jurist. Du har förmåga att skapa förtroendefulla relationer, och du har ett reflekterande förhållningssätt med god förmåga att lyssna, föra konstruktiv dialog, samverka och fatta beslut. Vidare är du resultatinriktad och strukturerad i ditt arbetssätt. Du behöver även besitta förmågan att initiera, kommunicera och leda förändrings- och utvecklingsarbeten samt skapa förståelse för varför en förändring/utveckling är nödvändig.
Du kan också utifrån den statliga arbetsgivarpolitiken utveckla Polismyndighetens styrdokument, processer, rutiner och verktyg inom HR-området.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Jurist
Anställningsbenämning: Handläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.