Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Upplev en meningsfull och berikande möjlighet att göra verklig skillnad i människors liv! Vår verksamhet är dedikerad till att stödja och hjälpa ensamstående individer över 21 år samt familjer som befinner sig utanför den reguljära bostadsmarknaden på grund av missbruk och/eller psykosocial problematik. Vi är här för att erbjuda dem en andra chans till ett stabilt och hållbart liv.
Vi förstår att varje människa är unik och har olika behov och önskemål. Genom att skapa en trygg och stöttande miljö ger vi dem verktygen och resurserna de behöver för att ta sig ur hemlöshet och påbörja sin resa mot en ljusare framtid. Vårt fokus är att stötta den vuxne klienten och där det även bor barn i hemmen är det viktigt att vi tillgodoser även barnens trygghet och har med oss ett barnperspektiv. Genom att använda beprövade metoder som Motiverande Samtal (MI) och Återfallsprevention (ÅP) skapar vi en individanpassad och effektiv behandlingsplan för varje klient. Vi strävar efter att inte bara ge individerna hos oss en trygg bostad, utan också utrusta dem med färdigheter och verktyg för att klara av utmaningarna i vardagen och uppnå sina mål. Vi tror på att främja självständighet och empowerment hos våra klienter.
Vi är stolta över vårt samarbete med socialtjänsten och andra samverkanspartners och då vi arbetar med kontaktmannaskap kommer du att samverka tillsammans med exempelvis beroendekliniker, fastighetsägare och behandlingsenheter. Genom den nära samverkan skapar vi en helhetsbild och kan erbjuda en omfattande och samordnad vård och stöd. Din förmåga att kommunicera tydligt och uppriktigt, tillsammans med din empati och stödjande natur, kommer att göra skillnad i klienternas liv.
Dokumentation är ett viktigt verktyg för att säkerställa kvaliteten och effektiviteten i vår verksamhet och genom att använda IT-stödet Treserva kan du enkelt och noggrant dokumentera och spåra klienternas framsteg. Vårt team består av engagerade medarbetare som tror på att varje individ har potentialen att förändra sitt liv. Som en del av vårt team får du inte bara möjlighet att arbeta självständigt och ta egna initiativ, utan du blir också del av vår kollegiala gemenskap. Vi värdesätter öppenhet, samarbete och delning av kunskap för att skapa en givande arbetsmiljö. Tillsammans kan vi skapa en positiv förändring och ge våra klienter den möjlighet de förtjänar. Så vad väntar du på? Sök tjänsten och bli del av en verksamhet som på riktigt kan förändra vardagen för de som behöver.
KVALIFIKATIONER
Grundläggande för tjänsten är att du är socionom med minst ett års erfarenhet av arbete med individer som står utanför den reguljära bostadsmarknaden på grund av missbruk och/eller psykosocial problematik samt kriminell livsstil. Du behöver även ha kunskaper om socialtjänstlagen och datorvana. Då bilkörning ingår i tjänsten skall du ha som minst automat körkort.
Du är trevlig och hjälpsam mot andra människor även i en stressig situation. Du visar respekt för alla du träffar på jobbet. Du är inbjudande och positiv. Du jobbar för att eleven/kunden/brukaren får vad den personen behöver.
Du kan ändra hur du jobbar när saker förändras. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar.
Du arbetar bra med andra genom att du lyssnar, visar intresse och respekt. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt.
Du kan stå emot påtryckningar från andra, sätta gränser och säga nej när det behövs. Du är tydlig i din yrkesroll och agerar professionellt i situationer där andra ifrågasätter dig eller ställer orimliga krav.
ÖVRIGT
För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan.
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.