Arbetsbeskrivning
Du är förändringen. Och vill se den i organisationen. Precis som vi.
Här på sektorn för välfärd och omsorg är vårt mål att vara en samarbetsorganisation som arbetar professionellt och tar vår utgångspunkt i brukarens egen verklighet. Vår värdegrund genomsyras av ett brukarperspektiv och ett barnperspektiv.
Inom enheten för beroende och socialpsykiatri har vi anpassat och utvecklat våra insatser utifrån brukarnas behov, både inom öppenvård och boende. Detta inkluderar satsningar som Bostad Först och ett förstärkt stöd till brukare med en kriminell livsstil. Nu förbereder vi också en omställning till nya socialtjänstlagen.
Enheten för beroende och socialpsykiatri är en stabil, kompetent och erfaren arbetsgrupp. Den består av två gruppledare, en placeringssekreterartjänst och 14 socialsekreterare, som arbetar i två team: beroendeteamet och socialpsykiatriteamet. Vi har flera insatser i egen regi som vänder sig till enhetens målgrupper och vi lägger stor vikt vid att ha ett nära och gott samarbete med våra kollegor i utförarverksamheterna.
Dina arbetsuppgifter är att leda enheten. Du har ansvar för personal, budget och verksamhet. Utvecklingen driver du tillsammans med medarbetare och får stöd av en utvecklingsledare som är inriktad på vuxenfrågor. Du tar till vara på medarbetarnas kompetens och involverar dem i det ständiga förbättringsarbetet. Inom sektorn fokuserar vi på att samordna oss runt brukarna för att insatserna ska bli så optimala som möjligt. Som enhetschef är du en del i avdelningens ledningsgrupp som består av elva enhetschefer, två utvecklingsledare, en biträdande avdelningschef och en avdelningschef.
Vi vill att du har socionomexamen eller annan akademisk utbildning som bedöms likvärdig, gedigen erfarenhet av myndighetsutövning inom beroende och kunskaper inom socialpsykiatri. Du är en erfaren chef, är trygg i din ledarroll och har ett utvecklande ledarskap. Du är ansvarstagande, strukturerad och har ett professionellt bemötande. Du har förmågan att genom delaktighet skapa förutsättningar för utveckling och lärande. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och är mål- och resultatorienterad. Samverkan med övriga enheter och med andra aktörer är en naturlig del i uppdraget.
Vi erbjuder dig en kreativ arbetsplats med möjlighet till professionell utveckling. Som ledare erbjuds du stöd i rollen och ledarskapsutveckling. Sundbybergs stad är mån om en god arbetsmiljö och erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, löneväxling till pension samt semesterväxling mot extra lediga dagar. Vi sitter i moderna lokaler i Sundbybergs stadshus i Hallonbergen. Möjlighet finns att förlägga visst arbete hemma beroende på aktuell arbetssituation.
Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde sker enligt överenskommelse.
Ansök senast den 2025-01-16. Intervjuer kan ske innan ansökningstiden har gått ut.
Välkommen med din ansökan!
Övrig information
En stor del av vår verksamhet klassas som samhällsviktig verksamhet.
Tjänsten kan komma att krigsplaceras inom ramen för Sundbybergs stads roll i totalförsvaret.
Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.