Area Service Manager Scania Väst, Scania Sverige AB
Skicka ansökan 17 dagar kvar
Chef Service Manager
17 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Scania Sverige söker en ny Area service manager (ASM) till vår Servicemarknadsavdelning i region väst. Rollen innehåller både arbete med säljstrategi och med operativ stöttning i serviceförsäljningen.

Uppdraget innebär arbete på fältet, att utveckla, driva och följa upp beslutade servicemarknadsaktiviteter inom ett utvalt geografiskt område. Du har även ett operationellt ansvar för styrning av verkstäderna och dess aktiviteter, avseende den faktiska driften, tjänsterna samt coachning av servicecheferna – detta i samråd med ÅF chef för regionen.

Dina arbetsuppgifter

Huvudfokus är att i ett nära samarbete med ledningen för återförsäljaren samt återförsäljarens servicekår utarbeta en individuell plan och utvärdering av specifika verkstäder och kunders behov, att planera aktiviteter samt eventuella punktinsatser samt att driva och följa upp enligt satta kommersiella mål i marknadsplan och affärsplan för området.

I rollen ingår att coacha, stödja och utbilda medarbetare inom serviceorganisationen och den alltmer konsultativa serviceförsäljningen. Metodik, processer, standarder, system, strukturerat och systematiskt arbete enlig Scania standard – Perfomance Mindset, är något som tränas, från ÅF chef till samtliga medarbetare – där är ASM Service rollen en nyckelspelare att få det att hända.

Det är ett utarbetat tvärfunktionellt arbetssätt inom servicemarknad som alla Scaniadistributörer i Europa arbetar efter. Grunden i uppföljningsstrukturen och den kundsegmentering som vi infört på alla våra kunder samt vilka KPI:er vi följer per vecka/månad/kvartal/år.

I rollen som ASM rapporterar du direkt till Servicemarknadsdirektören och är representant i ledningsgruppen för servicemarknad Sverige.

Din profil

Du har troligen högskoleexamen med inriktning industri, logistik och/eller ekonomi (eller liknande erfarenhet). Du behöver ha en bred kompetens inom Servicemarknad. Du kommunicerar obehindrat på både svenska och engelska i tal och skrift. Att du har kommersiell erfarenhet både operativt och strategiskt samt ett stort tekniskt intresse ser vi som en självklarhet.

Kunskap inom förnyelsebara bränslen och affären kopplad till detta är av stor vikt i denna roll. Har du arbetat som chef/ledare är det ytterligare en kompetens vi värdesätter. Vi ser att du behöver gedigen kunskap inom produktområdet lastbilar och/eller servicemarknadsmarknadsaffären. Har du några års erfarenhet från Scanias återförsäljarnätverk är det klart meriterande.

För att lyckas i rollen som ASM krävs att du är strukturerad, engagerad och lyhörd. Du har en pedagogisk och retorisk förmåga att få med dig och påverka beslutsfattare, i detta fall ledningen hos återförsäljarna, i arbetet med att utveckla deras verksamhet mot satta mål. Innovationsförmåga och nytänkande är andra viktiga egenskaper för att möta en marknad i förändring. Vi sätter stort värde i dina ledarskapsfärdigheter.

Minst B-behörighet är ett krav då du kommer vara på resande fot och kan vara bortrest flera dagar i månaden.

Vi erbjuder

Trivsam arbetsmiljö med duktiga och engagerade kollegor inom servicemarknad. Stimulerande, utvecklande och intressanta arbetsuppgifter i en utpräglad dynamisk marknadsmiljö där vi står inför en spännande framtid med omställning till en elektrifierad framtid.

Ytterligare information

Välkommen att kontakta Mikael Eriksson, Servicemarknadsdirektör, 010 – 7808 91 eller [email protected]

Ansökan

Ansökan ska innehålla personligt brev, CV och betygskopior. Urval och intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden. Sista ansökningsdag är 7 Januari.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare