Arbetsbeskrivning
På Samhällsavdelningen arbetar vi för länets hållbara utveckling, ur såväl ett socialt som ett miljömässigt och ekonomiskt perspektiv. Det gör vi inom områdena samhällsplanering, bostadsförsörjning, kulturmiljövård, social hållbarhet samt klimat och energi. Vi arbetar också för ett tryggt samhälle, med god beredskap och motståndskraft vid olycka, kris och krig.
Till enheten Social hållbarhet söker vi nu en handläggare vars uppdrag är att bedriva tillsyn över länets kommuner samt stödja kommunerna i deras arbete gällande tillsyn av alkohol och tobak.
Arbetsbeskrivning
Tjänstens huvudsakliga uppdrag innebär att handlägga, samordna och utveckla arbetet med kommunernas tillsyn inom alkohol-, tobak och nikotinområdet. En viktig del i arbetet är att erbjuda kommunerna relevant stöd i deras tillsynsarbete med alkohol och tobak. Detta sker genom kompetensutvecklande metoder och dialog med både politiker och tjänstepersoner. I uppdraget ingår även att fånga upp lokala och regionala behov av stöd samt att stärka samarbetet mellan aktörer. Arbetet inkluderar också att sammankalla möten och nätverk i länet, sprida metodik och material, svara på remisser och skriva rapporter. Du kommer att ha resultat-, kvalitets-, och processansvar inom ditt verksamhetsområde.
Du kommer att jobba nära och tillsammans med övriga kollegor på enheten, framförallt med samordnaren för det ANDTS-förebyggande och brottsförebyggande arbetet men även med andra sakområden på myndigheten. Samverkan sker även externt inom länsstyrelsernas nationella nätverk för tillsynshandläggare inom alkohol och tobak.
Tillsynsarbetet är en viktig del i det förebyggande arbetet och en del av samverkan i det länsgemensamma ANDTS-förebyggande arbetet. Inom verksamheten Social hållbarhet pågår ett utvecklingsarbete med syfte att erbjuda ett samlat stöd till aktörer för att uppnå högre effekt av våra insatser. Ett speciellt fokus finns på att utveckla samverkan och arbetssätt i det främjande och förebyggande arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- en akademisk examen, gärna med inriktning mot juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- flerårig erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom statlig eller kommunal verksamhet och/eller förebyggande arbete inom alkohol och tobak
Det är meriterande om du har erfarenhet av att bedriva tillsyn utifrån alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter samt erfarenhet av att leda möten och nätverk.
Vi söker dig som har en god förmåga av att tillgodogöra dig juridisk text och omsätta den till råd och stöd till andra, vana vid att analysera och sammanställa olika former av underlag så som förarbeten, kartläggningar och rapporter. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Vår komplexa verksamhet ställer krav på att du kan se frågor ur olika perspektiv för att kunna samverka och samordna arbetet. Du behöver även som person ha en god förmåga att pedagogiskt förklara komplexa frågor och skapa engagemang.
Du har god förmåga att skapa struktur och ordning, har framförhållning och prioriterar och planerar ditt arbete väl. Du har lätt för att samarbeta och kan målanpassa samarbete och kommunikation, såväl internt som externt. Du har en personlig mognad vilket innebär att du är trygg, stabil och har självinsikt och kan se relationer i sitt rätta perspektiv, du kan skilja på det personliga och professionella. Du har förmåga till helhetssyn, är självgående och har en drivkraft att utveckla det gemensamma arbetet.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.
Anställning
Anställningen är tillsvidare och provanställning tillämpas. Med anställning följer skyldighet att krigsplaceras.
Länsstyrelsen erbjuder flexibelt arbetsliv vilket innebär att skapa förutsättningar för en god måluppfyllelse i verksamheten och en god balans mellan arbete och fritid för våra medarbetare. Det innebär att du utifrån verksamhetens behov kan jobba hemifrån del av arbetstiden.
Arbetet innebär även en del resor inom Sverige som emellanåt kräver övernattning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 12 januari 2025.
Vi på Länsstyrelsen i Örebro län erbjuder dig en spännande arbetsplats. Vi kännetecknas av framåtanda, god arbetsmiljö och medarbetare med bred kompetens. Vi har korta beslutsvägar och bedriver många verksamhetsöverskridande samarbeten. Som medarbetare hos oss får du ungefär 220 härliga kollegor – allt från kunniga experter till ambitiösa generalister – som alla arbetar utifrån våra fyra ledord: samverkande, serviceinriktade, rättssäkra och drivande.
Länsstyrelsen i Örebro län företräder regeringen i länet. Vi utför dock många av våra uppdrag i samverkan med kommuner, näringsliv, ideella sektorer och medborgare. Detta utifrån vår vision "Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län”.
Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.