Administratör till Skolväsendets överklagandenämnd (vikariat om 3 månader)
Skicka ansökan 21 dagar kvar
Administratör
21 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Administratör till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd (vikariat om 3 månader)   Skolinspektionen har ett stort och viktigt samhällsuppdrag, vi ska verka för att alla barn och unga får en trygg och likvärdig utbildning. Det gör vi genom att granska kvalitén och inspektera alla Sveriges skolor. Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att överpröva beslut inom skolväsendets område. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd finns hos Skolinspektionen i Stockholm vars huvudsakliga uppgift är att handlägga de ärenden som inkommer till nämnden. Vi söker nu efter ytterligare en administratör till kansliet som vill bidra till detta viktiga uppdrag. Är du en av dem? Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionens huvudkontor i Stockholm. Kansliet består av en kanslichef, ca tretton jurister och två ordinarie administratörer. I syfte att förstärka administrationen söker vi just nu en administratör för ett vikariat på 3 månader. Arbetsuppgifter Rollen som administratör innebär att kunna hantera de olika arbetsuppgifter som ingår i kansliets administrativa uppdrag exempelvis i samband med ärendehantering som registrering, diarieföring, kopiering, expediering av beslut och att stötta upp med utlämnande av allmän handling. Såväl uppgifter gällande personal- och ekonomi-administration, som att stötta medarbetarna vid egen­rapportering, tidrapportering, diariesystem och Officepaketet ingår. Som administratör ansvarar du också för att göra beställningar vid inköp av varor och tjänster samt tillhörande fakturahantering samt att hantera post- och paket. Rollen har daglig kontakt med medarbetare på enheten och kanslichef, andra administratörer inom Skolinspektionen, samt vissa externa kontakter. Arbetsuppgifterna kan även komma innebära viss stöttning för övriga enheter inom avdelningen vid behov, exempelvis vid semester. Kvalifikationer Vi söker dig som är kommunikativ, strukturerad, självgående, prestigelös och tycker om att ta egna initiativ och arbeta fram lösningar på problem. Arbetet kännetecknas av en hög servicekänsla och förmåga att prioritera, samt med tidvis högt tempo. Du har • Gymnasieexamen företrädelsevis från handels- och administrationsprogrammet eller motsvarande utbildning för vuxna från kommunal vuxenutbildning eller från en folkhögskola alternativt annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Aktuell erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning • Aktuell erfarenhet av ärendehantering, diarieföring och expediering inom offentlig förvaltning • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • God datavana med goda kunskaper exempelvis i Outlook, Word, Excel och Powerpoint Det är vidare meriterande om du har • Erfarenhet av att arbeta med administrativa arbetsuppgifter på Skolväsendets överklagandenämnd och Skolinspektionen • Flerårig erfarenhet av personal- och ekonomiadministration inom offentlig förvaltning • Erfarenhet av arbete i ett eller flera av datasystemen så som W3D3, Agresso (UBW), Sharepoint och Primula • Vana av fakturahantering  Som person • Är du serviceinriktad och metodisk samt uppskattar att skapa ordning och reda • Är du självständig och kan se var din insats behövs samtidigt som du är bra på att samarbeta med andra • Är du flexibel utan att ge avkall på kvaliteten i arbetet • Tar du dig an uppgifterna med intresse, nyfikenhet och gott omdöme, samt • Kan hantera en stor mängd olika arbetsuppgifter samtidigt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tjänsten/Arbetsplatsen Tjänsten är ett vikariat på 3 månader Vi sitter i nyrenoverade aktivitetsbaserade lokaler på Sveavägen 159 i Stockholm. Tillträde snarast (under januari månad).  Ansökan Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är den 9 januari 2025. Ansökan har dnr 2024:10168. Frågor Kontaktpersoner • Frågor om tjänsten: kanslichef Anna-Karin Lundgren, tfn 08-586 083 04. • Frågor om rekryteringsprocessen: [email protected]. • Fackliga företrädare: Birger Östlund (SACO-S) och Marie Klasson (OFR/ST). Båda nås via växeln 08-586 080 00.   I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-19
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb

Administratör Orderhanterare Orderkoordinator Orderadministratör Kontorsadministratör Logistikadministratör Administrativ koordinator
Igår