Arbetsbeskrivning
Arbetsplats
IT-avdelningen består av nära 50 medarbetare som tillsammans sköter kommunens gemensamma IT-infrastruktur och levererar IT-tjänster till alla verksamheter.
Samtidigt som vi i vardagen levererar, ger support, underhåller och utvecklar våra IT-tjänster så har vi en viktig roll i kommunens verksamhetsutveckling med digitalisering som stöd.
Vi söker nu en lösningsarkitekt inom IAM-området. Tjänsten är placerad inom det agila teamet Identitet och Åtkomst (IAM) hos enheten Projektkontor IT. Hela den agila organisationen består idag utöver IAM av teamen Arbetsplats, Teknisk plattform, Produktivitet och Samarbete, Integration/ICC samt ITSM.
Arbetsuppgifter
Vi vill att du är en nyckelspelare för att ta oss till nästa nivå med kommunens identitets och åtkomsthantering. Vi vet tydligt vart vi vill med Zero trust som grund och göra förflyttningen mot användarcentrerad identitetshantering och datadriven åtkomsthantering men vi behöver dig för att ta oss dit och hitta rätt teknologier och teknik för att nå våra mål.
I uppdraget ingår bland annat att
- vara delaktig i det dagliga arbetet kring våra identitetsplattformar. I din roll som Lösningsarkitekt ingår även förbättringsarbete där du hittar vägar för att utveckla funktioner och processer inom IAM-området.
- arbeta aktivt med att förstärka säkerheten i vår miljö; identifiera säkerhetsrisker i vår miljö och vilka teknologier vi kan använda oss av för att bli säkrare
- driva utvecklingsarbetet som utförs inom området; arbetet sker tätt med organisationen för att fånga upp behov och krav
- vara öppen för förändringar och hänga med i den höga utvecklingstakten inom IAM området
- medverka till ett öppet arbetsklimat och ett väl fungerande team; rollen innebär ett tätt samarbete med duktiga kollegor inom olika områden där du kommer att vara IAM:s expertstöd
- Ansvara för utvecklingen av områdets mål, referensarkitektur och ramverk
- Genomföra GAP-analys från vart vi är i dag och vår målbild
- Designa och granska lösningar så de följer våra mål- och referensarkitekturer
- Jobba brett inom IAM området och driva implementationsarbetet av ny teknologi eller teknik
- Omvärldsbevaka området
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- universitets- eller högskoleutbildning med inriktning data- eller systemvetenskap. Alternativt har du eftergymnasial eller annan utbildning förvärvad i kombination med erfarenhet som vi bedömer är likvärdig.
- en bred teknisk erfarenhet inom IT-infrastruktur. Du har mycket goda kunskaper inom IAM-området och känna dig bekväm med begrepp som IDM, IGA, IDP, PAM, PIM, AM, SSO, MFA och katalogtjänster.
- minst tre års erfarenhet av arbete inom området Identitet & åtkomst i linje med vad vi eftersöker.
- erfarenhet av att skapa en lösningsdesign och ta den från ide till dokumenterad lösning i komplexa IT-miljöer.
- god kommunikativ förmåga och skicklighet i att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Meriterande är om du därtill har:
- erfarenhet av arkitekturellt arbete inom området Identitet & åtkomst i linje med vad vi eftersöker
- erfarenheter av modelleringsverktyg så som exempelvis Sparx Enterprise Architect eller 2c8
- kunskaper i ramverk för enterprise-arkitektur så som exempelvis TOGAF
- kunskap kring arkitekturgemenskapens ramverk med ingående metamodeller
- starka färdigheter i systemarkitektur och designmönster, särskilt i samband med skalbarhet och säkerhet.
- erfarenheter från agilt arbetssätt och verktyg
- certifieringar inom IAM området från tex Microsoft som är relevanta för uppdraget
- erfarenhet av arbete med hybrida miljöer
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet såsom intresse och förmåga att ta ansvar, både för din egen arbetsinsats och som en del av teamet. Du har god förmåga att prioritera rätt saker och är noggrann i ditt sätt att arbeta. Eftersom du kommer att ha kontakter/samarbete inom och utom verksamheten så ställs höga krav på din samarbetsförmåga. Du är social och tycker om att ha kul på jobbet.
Vi erbjuder
Hos oss får du utföra samhällsviktiga, intressanta samt utvecklande arbetsuppgifter. Vi erbjuder dig trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar. Men du får också ta del av andra fina
förmåner. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Karlstads kommun på karlstad.se/jobbahososs
Hos oss får du:
- Vara med och förverkliga vår vision om ”Ett bättre liv i Solstaden”
- Trygga anställningsvillkor, kollektivavtal och försäkringar
- Möjlighet till distansarbete. Vi vill göra det enkelt för dig att kombinera arbetsliv och privatliv
- En centralt belägen arbetsplats
- Förmåner
- Flextid
Välkommen med din ansökan!
Om Karlstads kommun
Kommunledningskontoret, som är den förvaltning som du kommer att tillhöra, arbetar med att leda, utveckla, styra, stödja och följa upp verksamheten i koncernen Karlstads kommun. Allt för en bra utveckling för oss som redan lever och bor här och för framtida Karlstadsbor. Vi är cirka 220 medarbetare som tillsammans fokuserar på strategisk och hållbar tillväxt, ofta i samverkan med näringsliv och andra delar av samhället. Vi arbetar bland annat med ekonomi, juridik, upphandling, HR, kommunikation och IT.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.