Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning.
Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Vi söker nu en enhetschef till generaldirektörens sekretariat, GD-sekretariatet, gärna med placering vid vårt huvudkontor i Härnösand, alternativt Stockholm.
GD-sekretariatet är en central funktion direkt underställd generaldirektören och stödjer myndighetens högsta ledning samt utgör generaldirektörens nära administrativa stöd. GD-sekretariatet säkerställer att myndigheten fungerar smidigt, att ledningens intentioner omsätts i våra styrprocesser och att myndigheten fungerar effektivt i linje med uppsatta mål och riktlinjer. Sekretariatet ansvarar för att planera, samordna och följa upp generaldirektörens åtaganden och uppdrag, samt stödja ledningen i beslutsfattande och strategisk utveckling.
Sekretariatet har också ansvar för att hantera externa kontakter med regeringskansliet, riksdag och andra myndigheter, samt samordna regeringsuppdrag, remisser och offentliga utredningar. GD-sekretariatet organiserar även tertialdialoger med verksamhetsområden, samordnar regelbundna möten med myndighetens chefer och ansvarar för chefs- och ledningsutveckling samt strategisk kommunikation.
ARBETSUPPGIFTER
Med rollen som chef och ledare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten följer stort ansvar och befogenheter. Vår styrfilosofi är tillitsbaserad styrning och ledning i syfte att öka kvaliteten i verksamheten och göra skillnad för våra målgrupper.
I rollen som enhetschef stöder du GD i att styra myndigheten att verkställa uppdragen, du ansvarar operativt för myndighetens chefs- och ledningsutveckling samt är chef för en handfull seniora medarbetar på GD-sekretariatet.
Rollen att arbeta med chefs- och ledningsutveckling i kombination med uppdraget som enhetschef för GD-sekretariatet är ny. Det finns etablerade stödfunktioner både internt och externt. Förväntan är att du bidrar till en sammanhållen ledningskommunikation, ledningsutveckling och ledarskapsutveckling. Myndigheten har ca 80 chefer.
Tillsammans med medarbetarna arbetar du för att stödja myndighetschefens uppdrag. Rollen som enhetschef för GD-sekretariatet i kombination med ansvaret för chefs- och ledningsutveckling är inte statisk, utan kommer att förändras efter verksamhetens behov.
Även om vi använder moderna verktyg för arbete och möten på distans kommer tjänsten att innebära resor.
Vi vill att du ska en bra balans mellan arbete och fritid. Därför har du möjlighet att arbeta en viss del av din arbetstid på distans, om verksamheten tillåter och i samråd med din chef.
KVALIFIKATIONER
Utbildning
Examen på minst kandidatnivå från högskola eller universitet som arbetsgivaren bedömer relevant, exempelvis med inriktning mot management, organisationsutveckling och beteendevetenskap.
Arbetslivserfarenhet
- Flerårig chefserfarenhet med personal- och verksamhetsansvar
- Dokumenterad erfarenhet att ha arbetat med chefs- och ledningsutveckling
- Dokumenterad erfarenhet att arbeta med organisationsutveckling och verksamhetsstyrning
- Dokumenterad erfarenhet av arbete i eller för en statlig myndighet.
Det är meriterande om du
- Har arbetat med liknande uppdrag i eller för en statlig myndighet
- Har kunskap i chefscoaching
- Har kunskap i Ledningsgruppsutveckling.
Språkkunskaper/kommunikationssätt
Strategisk kommunikation
Personliga egenskaper
Du trivs i en verksamhet i ständig förändring och utveckling. Du är kommunikativ och pedagogiskt skicklig och dessutom tillgänglig och prestigelös. Du är analytisk och strategisk i ditt förhållningssätt. Du är ansvarstagande, nyfiken och samarbete är din väg för att se helhet. Du skapar engagemang och psykologisk trygghet genom ett modigt ledarskap, och genom att delegera och lyfta medarbetares kompetens. Du utvecklar ständigt både dig själv och dina medarbetare och ser även misstag som en möjlighet till lärande och förbättring.
ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells.