Arbetsbeskrivning
Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3 200 medarbetare och ligger cirka 20 minuters resväg från Göteborg. Lerum är en kommun i framkant, som vill mer. Vi blickar framåt med respekt för vår historia. Här finns rum att utvecklas och att växa. En plats för en hållbar framtid. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens drygt 43 000 invånare. En levande kommun med rum för dygnets alla timmar, för alla skeenden i livet.
Lerums kommuns boendestöd består idag av 13 boendestödjare, samordnare och en stödpedagog. Verksamheten är uppdelad i tre team med geografisk uppdelning. Målgruppen som beviljas boendestöd är bred och innefattar både personer inom socialpsykiatri, missbruk, NPF men också LSS-lagstiftningens alla tre personkretsar.
Då komplexiteten och behovet av boendestöd kontinuerligt växer kommer vi att utöka arbetsgruppen med tre operativa stödpedagogtjänster (en pedagog i varje team) med övergripande ansvar av nuvarande stödpedagog.
ARBETSUPPGIFTER
Att arbeta som operativ stödpedagog innebär att du har ett övergripande ansvar för teamets alla brukare genom att du utövar boendestöd parallellt som du metodhandleder och stöttar sitt team med uppgifter och ärenden av mer komplex natur.
Den operativa stödpedagogen kommer exempelvis vara den i teamet som tar ansvar för alla uppstartsmöten, vårdtyngdsbedömning, riskbedömningar och upprättandet av metodblad. Teamets stödpedagog är också den som leder teamets möten.
Då rollen är nyinrättad är det svårt att exakt fastställa fördelningen mellan de olika uppgifterna. Utövandet av boendestöd/direktkontakt med brukare bedöms dock i dagsläget motsvara ca 60-70% av tjänsten. Boendestöd utövas i första hand i de ärenden som bedöms som något mer komplexa och i syfte att ha kunskap om teamets alla brukare. På så sätt tänker vi att stödpedagogen får bästa förutsättningar att agera förebild samt ge teamet kontinuerlig metodhandledning
Arbetstiden är schemalagd om 40 timmar per vecka måndag-fredag med viss kvällstjänstgöring.
KVALIFIKATIONER
För tjänsten som Stödpedagog krävs universitetsexamen eller eftergymnasial utbildning om minst 400 YH -poäng med beteendevetenskaplig inriktning.
Meriterande är om du har utbildning inom MI/Motiverande samtal, ÅP/Återfallsprevention, LAB/lågaffektivt bemötande, Vård - och stödsamordning, ESL/Ett självständigt liv eller dylikt.
Du är trygg och stabil med personlig mognad. Du har förmåga att arbeta självständigt och känner dig trygg att fatta beslut på egen hand om situationen så kräver.
Vi ser att du har ett intresse och personlig lämplighet gällande att möta olika typer av människor i deras hem. Du behöver alltså känna dig bekväm och vara bra på att snabbt skapa relation. Du behöver kunna driva ett samtal framåt, vara en god lyssnare och ha ett nyfiket och utforskande förhållningssätt. Du måste också klara av att hantera svåra samtal då det handlar om människor som befinner sig i en väldigt utsatt livssituation.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med enhetens/brukarens bästa i fokus. Du är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört med god kvalité.
Du får energi av att bidra till andras lärande och du skapar förutsättningar för att lärande ska kunna ske. Du har förmåga att förklara problem och information för olika mottagare och ur olika perspektiv. Du förstår vikten av att följa upp det som beslutats. Du uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang.
Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar som förebild utifrån det och bidrar till helheten. Du har förmåga att skapa förtroende både i förhållande till brukarna, samverkanspartners och kollegor.
Du har goda datakunskaper, van att arbeta med olika IT-stöd och erfarenhet av dokumentation. Du har goda kunskaper i det svenska språket både i tal och skrift.
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister.
Du behöver själv begära ett begränsat registerutdrag från polisens belastningsregister.
B-Körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.