Arbetsbeskrivning
I Hallsbergs kommun är alla välkomna, oavsett vem man är, var man kommer från och vart man är på väg. Hallsberg har bra kommunikationer, naturnära boende, bra förskola och grundskola samt gymnasium. Hallsberg befinner sig i ett expansivt läge med nyproduktion av bostäder samt etablering av nya företag. I kommunen bor ca 16 000 invånare. Vill du jobba med ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en utvecklande miljö? Då är du varmt välkommen att söka vikariat som biståndshandläggare hos oss!
Arbetet som biståndshandläggare innebär varierande arbetsuppgifter där du får stor användning av din förmåga att bemöta människor med olika förutsättningar som ibland befinner sig i svåra situationer. Arbetet innefattar att utreda, dokumentera, fatta beslut och följa upp insatser enligt socialtjänstlagen (SoL) för personer i åldrarna 18 år och uppåt, exempelvis hemtjänst och boendestöd. Arbetet innebär en nära dialog med personer som ansöker om insatser och i vissa fall deras företrädare. Som handläggare kommer du att arbeta mer inriktat mot socialpsykiatri/äldreomsorg (SoL). Det finns även möjlighet att, tillsammans med kollegor, arbeta med rekrytering av uppdragstagare för kontaktperson/ledsagare samt matchning med brukare, aktuella för insatserna.
Vi använder verksamhetssystemet LifeCare handläggare och tillämpar IBIC (individens behov i centrum) i vårt arbete, vilket är ett behovsinriktat och systematiskt arbetssätt med strukturerad dokumentation.
Social- och arbetsmarknadsförvaltningens Individ- och familjeomsorg är uppdelad i två enheter; Barn- och familjeenheten och Vuxenenheten. Enheterna leds av enhetschefer och gruppledare. Vi är drygt 50 medarbetare på IFO i Hallsberg.
Biståndshandläggarna hör till vuxenenheten. Dit hör även socialsekreterare som handlägger försörjningsstöd, missbruk samt våld i nära relation samt öppenvård för missbrukare.
Barn- och familjeenheten arbetar med handläggning av ärenden gällande barn och unga, familjerätt, familjehem och öppenvård.
Kvalifikationer
Du har en högskoleexamen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller likvärdig utbildning. Du har goda kunskaper gällande lagstiftning och meriterande är erfarenhet av handläggning. Du har goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift samt har förmåga att anpassa informationen efter de personer du möter i ditt arbete. Du har även god datavana, förmågan att arbeta självständigt, strukturerat och kan prioritera arbetsuppgifterna. Som handläggare krävs ett gott bemötande, god samarbetsförmåga och en förmåga att anpassa sig till ändrade omständigheter. Du är en person som tycker om problemlösning och att ta egna initiativ.
Körkort är ett krav.
Vi erbjuder dig
För att skapa arbetsglädje, god kvalitet i arbetet och en bra arbetsmiljö erbjuder vi ett nära ledarskap, flexibel arbetstid och en atmosfär av uppriktigt engagemang. Inom Hallsbergs kommun erbjuder vi friskvårdsbidrag och möjlighet till förmånscykel. Vi erbjuder individuell och konkurrenskraftig lön samt goda möjligheter till löneutveckling. Du har möjlighet att semesterväxla. Vikariatet är på 100%. Tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsperioden. Vi efterfrågar fullständiga ansökningshandlingar, CV och personligt brev.
Varmt välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag 2025-01-07.
Kontaktpersoner
Susanne Lundberg
Enhetschef
0582- 68 50 00
[email protected]
Linnéa Hanell
Gruppledare
0582-68 50 00
[email protected]
Varmt välkommen med din ansökan!
Vid erbjudande om anställning inom Social- och arbetsmarknadsförvaltningen ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Du beställer själv ett utdrag från polisens hemsida, "Kontrollera egna uppgifter i belastningsregistret".
Vi undanber oss alla kontakter av annonserings- eller rekryteringsföretag i samband med denna annons.
Fackliga företrädare nås via kommunens kontaktcenter Hallsbergs kommun, 0582-685000