Inspektionsjurist till Mölndal eller Jönköping
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Jurist Processförare
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.Ditt nya jobb Som inspektionsjurist arbetar du med omväxlande juridiska uppgifter, där främst arbetsmiljörätt och förvaltningsrätt ingår. Det innebär bland annat att handlägga beslut om förbud/förelägganden enligt arbetsmiljölagen och arbetstidslagen, besluta om åtalsanmälningar vid misstanke om arbetsmiljöbrott eller brott mot arbetsmiljölagen samt handlägga avgiftsförelägganden om sanktionsavgifter. I rollen säkerställer du rättssäkerheten i Arbetsmiljöverkets myndighetsutövning genom juridiskt stöd och vägledning till chefer och inspektörer på avdelningen för inspektion och avdelningen för myndighetsgemensam kontroll. Som inspektionsjurist kommer du att ingå i enheten för inspektionsjuridik väst och strategisk samordning. Du arbetar behovsstyrt, vilket innebär att du kan komma att arbeta såväl över region- som enhetsgränser. Vidare är du processförare i förvaltningsdomstol utifrån arbetsmiljölagstiftningens olika måltyper, och bidrar med expertis i rättsliga frågor i olika arbetsgrupper tillsammans med andra kompetenser inom Arbetsmiljöverket. Din bakgrund Rollen kräver att du har: • juristexamen eller jur.kand. • minst tre års erfarenhet av juridiskt arbete under de senaste fem åren • mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt • mycket goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Det är meriterande om du även har: • notariemeritering eller likvärdig erfarenhet • erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning • erfarenhet som jurist inom tillsynsverksamhet • kunskaper inom arbetsmiljörätt. Som person ser vi att du lyckas i rollen om du är analytisk, självgående och har ett strukturerat arbetssätt med fokus på rättssäkerhet. Du är ansvarstagande och sätter högsta prioritet på att nå uppsatta mål. Vidare har du en mycket god kommunikativ förmåga, lätt för att samarbeta och för att skapa goda relationer. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585). Vad vi erbjuder dig Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Jönköping eller Mölndal. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider eller tillämpar förtroendearbetstid och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter.  Om oss och våra förmåner och villkor  Så rekryterar vi Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan. Eftersom vi arbetar kompetensbaserat kan vi komma att använda oss av arbetspsykologiska tester i den här rekryteringen. Intervjuer är planerade från vecka 3. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss. Därför välkomnar vi frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel: 010-730 90 00. Vill du jobba tillsammans med oss för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?  Välkommen med din ansökan senast den 6 januari 2025! Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverkets rekryteringsfunktion varför vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag eller annonssäljare.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-16
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare
Hemsida Länk