Handläggare ledningsstöd
Skicka ansökan 16 dagar kvar
Handläggare
16 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter. Verksamhetsområde Saltvik omfattar anstalterna Saltvik, Härnösand och Ljustadalen samt häktet Saltvik. Inom verksamhetsområdet finns en stor bredd från den öppna kvinnoanstalten Ljustadalen till den slutna anstalten Saltvik som utöver normalavdelningar också har en av landets tre säkerhetsenheter. Även anstalten Härnösand är en sluten anstalt. I kapacitetsökningen förväntas 375 medarbetare förvalta och utveckla verksamheten som tar emot upp till 430 intagna. Den största yrkesgruppen är kriminalvårdare men här arbetar även vårdprofessioner, administrativ personal, pedagoger, produktionsledare m fl. De intagna är sysselsatta med utbildning, olika behandlingsprogram eller arbetar inom anstalternas förpackning/montering, tvätteri eller trä- och mekanisk industri. Till anstalten respektive häktet Saltvik tar du dig enkelt med buss och bil och parkerar på vår personalparkering. Anstalten Härnösand ligger mitt i tätorten med goda bussförbindelser och personalparkering. Anstalten Ljustadalen ligger strax utanför Birsta och erbjuder också personalparkering och möjlighet till goda bussförbindelser. ARBETSUPPGIFTER Som handläggare ledningsstöd vid verksamhetsområde Saltvik arbetar du i nära samarbete med kriminalvårdschefen och kriminalvårdsinspektörerna (första linjens chefer). Du bistår med samordning av övergripande processer för verksamhetsområdet genom planering, genomförande av insatser uppföljning, handläggning och administration. Du bidrar till att den lokala organisationen kan kompetensförsörja verksamheten i takt med att uppdraget utökas. Arbetsuppgifterna har stor bredd och innefattar både operativt och strategiskt arbete. I din roll ansvarar du för arkivhantering av personalakter över hela verksamhetsområdet. Du upprättar nya personalakter, överflyttar personalakter till andra verksamheter och skickar personalakter till centralarkivet på HK. I din roll kommer du att vara behjälplig med rekrytering, personaladministration och strategisk personalplanering. Vidare kommer du även arbeta med planering och samordning av introduktioner för nyanställda, planering av utbildningar, stötta handledare i arbete med uppföljning av nya medarbetares introduktioner samt följa upp med kontakt inför anställning av medarbetare. Arbetsuppgifterna omfattar även arbete med att anordna studiebesök samt arbete med rekryterings- och attraherainsatser vilket ställer stora krav på din förmåga till kommunikation och samverkan mellan externa aktörer såväl som andra funktioner inom myndigheten. KVALIFIKATIONER Du är verksamhetsområdets kontaktperson och ansikte utåt till många externa aktörer vilket ställer höga krav på din förmåga att samarbeta samt en god social kompetens. Som person är du noggrann och arbetar på ett strukturerat sätt och kan hantera flera processer samtidigt på egen hand. Vi söker dig som ser möjligheterna i förändringar och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi söker dig som har: • Utbildning inom HR alternativt annan utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant för tjänsten • Erfarenhet av ärende- och dokumenthantering och är van användare av olika IT- och HR-system som t.ex. Heroma och Visma • Erfarenhet av administrativt arbete och att vara stöd till chefer • Erfarenhet av att hantera personakter • Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska • B-körkort Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av att arbeta med administrativa uppgifter inom en statlig myndighet • Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården • Erfarenhet av att samordna, planera och följa upp processer med flera aktörer • Erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering • Erfarenhet av utbildningsplanering ÖVRIGT Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/ Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald. Provanställning kan komma att tillämpas. För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-16
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare