Vi söker nu 2 planarkitekter till planenheten på samhällsbyggnadskontoret.
Planenheten är idag 20 medarbetare som arbetar med den fysiska planeringen – från tidiga skeden vidare till översiktlig planering och detaljplanering.
Vi arbetar för att Södertälje ska växa utifrån kommunens mål
- socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbara Södertälje.
Vi brinner för kommunens utveckling, värnar om ett mer hållbart samhälle och vill ha dig med på vår resa!
Dina arbetsuppgifter
Planenheten ansvarar för kommunens avvägningar när det kommer till mark- och vattenanvändningen i kommunen. Vi jobbar projektinriktat med kontorets planeringsuppdrag.
I din roll som planarkitekt leder du arbetet med att ta fram detaljplaner och planprogram men tjänsten kan även innebära andra planeringsuppgifter som att ta fram utredningar och delta i arbetet med översiktlig planering.
Som erfaren planarkitekt hos oss kommer du att få arbeta med varierande planerings- och genomförandefrågor genom planprocessens alla skeden och bidra till att förverkliga Södertäljes bebyggelseutveckling i såväl stadsmiljö som utveckling av landsbygden.
Detta kräver påtaglig kunskap och hantering av en bred variation av detaljplanefrågor.
Vem är du?
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att leda och driva detaljplaneprojekt från tidiga skeden till färdig detaljplan. Arbetet är brett och består bl.a. av att samordna kompetenser, ta fram underlag, beställa utredningar, framställa planhandlingar och bereda nämndhandlingar. Du kommer arbeta självständigt och i grupp – tillsammans med kollegor inom kommunen, de kommunala bolagen, myndigheter, byggaktörer, fastighetsägare, medborgare och konsulter. Arbetet kan också innebära andra uppgifter relaterade till kommunens fysiska planering.
Krav:
- Du har eftergymnasial utbildning som fysisk planerare, arkitekt alternativt annan utbildning som vi finner likvärdig.
- Du har minst 5 års arbetslivserfarenhet inom detaljplanering.
- Du har haft ansvar för att handlägga detaljplaner i en politiskt styrd organisation.
- Du kan uttrycka dig väl på svenska, i både tal och skrift.
- Körkort är ett krav.
Personliga egenskaper:
- Du är en person som hellre ser lösningar än problem, och tacklar invecklade frågor genom ett strukturerat och kreativt arbetssätt.
- Samarbete är något du värderar högt.
- Du är bekväm i att navigera mellan de olika planeringsfrågorna, göra avvägningar och väva samman det till en helhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Vår arbetsplats är Stadshuset precis intill pendeltågsstationen Södertälje C.
Här har du nära till Södertälje centrum, pendeltåg, bussar och en fantastisk utsikt över såväl staden som kanalen.
Vi tillämpar årsarbetstid och en flexibel arbetsplats med möjlighet till distansarbete, del av arbetstiden, i samråd med din chef.
Vi erbjuder även friskvårdsbidrag, och du får också möjlighet att växla semesterersättning till extra semesterdagar. Läs mer om våra förmåner här.
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid med start enligt överenskommelse.
Välkommen till oss!
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass.
En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning.
För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.