Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Vår del av staden ligger mellan sjöarna Drevviken och Magelungen. Här arbetar Farsta stadsdelsförvaltning, 1400 engagerade medarbetare som nu behöver en ny kollega. Hos oss får du nära till både tunnelbana och pendeltåg, butiker och restauranger. Och nära till ett bad på sommaren och långfärdskridskor på vintern.
Just nu pågår ett förändringsarbete i Stockholms stad som syftar till att ge våra chefer bättre organisatoriska förutsättningar.
Med anledning av detta rekryterar vi i Farsta stadsdelsförvaltning ett antal nya chefer och minskar antalet medarbetare per enhet och per chef. Vi utökar därför med en enhetschef inom Farsta vård och omsorgsboenden som vill vara med och skapa ännu bättre möjligheter till att erbjuda en god vård och omsorg för våra äldre.
Välkommen till oss
Avdelningen för äldreomsorg ansvarar för biståndsbeslut inom stadsdelen och för utförarverksamheter i kommunal regi så som boende, hemtjänst och förebyggande verksamhet. Avdelningen har en driven stab som ger stöd till och följer upp verksamheterna i samråd med avdelningschef. Du kommer att ingå i en ledningsgrupp som består av sex enhetschefer och områdeschef. Här bidrar du med din kunskap och erfarenhet samtidigt som du drar nytta av alla dina kollegors kunskap. Vi arbetar självständigt i våra uppdrag men har ett gott och nära samarbete med kollegor.
Vi erbjuder
Vi har en inarbetad, stabil och engagerad personalgrupp med mångårig erfarenhet av äldre-inom demens och somatisk vård. Inom Farsta äldreomsorg arbetar vi för att ge individuellt anpassad vård och omsorg som präglas av trygghet, värdighet och inflytande. Du erbjuds ett varierat arbete där du blir en del av en aktiv och engagerad ledningsgrupp. Tillsammans arbetar ni för att vardagen för de allra äldsta stockholmarna ska fungera.
Läs mer om de förmåner Stockholm stad erbjuder som arbetsgivare: Förmåner
Din roll
Som enhetschef inom Edö vård- och omsorgsboende får du ett självständigt arbete med ansvar för HSL, verksamhets- och kvalitetsutveckling, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Tillsammans med dina medarbetare och ledningsgruppen utvecklar och följer du upp arbetet utifrån politiskt fastställda mål och uppdrag. Du har en nära samverkan med övriga enhetschefer inom vård- och omsorgsboende där ni tillsammans fortsätter utveckla en välfungerande verksamhet. Efter omorganisationen kommer du ha cirka 30 tillsvidareanställda som är direktrapporterande till dig.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
högskoleutbildning inom hälso- och sjukvård som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten
aktuell chefserfarenhet inom relevant område, exempelvis inom äldreomsorg, hälso- och sjukvård eller socialtjänst, och som innefattat verksamhets-, personal- och budgetansvar
kunskaper om aktuell lagstiftning som hälso- och sjukvårdslagen, socialtjänstlagen, arbetsmiljölagen och arbetsrätt
Det är meriterande om du har:
högskoleutbildning inom organisation och/eller ledarskap
erfarenhet av att kommunicera med kunder inom målgruppen.
Vi lägger stor vikt vid ledarskapet vilket för oss innebär att det är nära, aktivt och tydligt.
Du är en trygg och stabil ledare som är bra på att samarbeta och skapa goda relationer. Du ser Farstas verksamheter som en helhet och den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang. För att lyckas och trivas i den här rollen behöver du vara duktig på att skapa engagemang, delaktighet och arbetsglädje. Du har en god kommunikativ förmåga, är tydlig och kommunicerar förutsättningar, ramar, krav, förväntningar och mål på ett pedagogiskt och professionellt sätt. Du främjar nytänkande och att testa saker utanför boxen i syfte att förädla och förbättra arbetssätt och verksamhet.
I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för uppdraget.
Låter detta intressant och stämmer in på dig, då är du varmt välkommen med din ansökan!
Övrigt
Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
I denna rekryteringsprocess kommer arbetspsykologiska testverktyg att användas.
Har du frågor är du välkommen att mejla till oss. Vi hör av oss när vi är tillbaka från ledigheten den 8 januari 2025.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.