Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Om avdelningen och enhetens uppdrag
Avdelningen för utveckling och samordning är en av fyra stödavdelningar inom utbildningsförvaltningen.
Avdelningen ansvarar för att stödja stadens pedagogiska verksamheter med informations- och kommunikationsteknik och för övergripande samordning och utveckling av portföljstyrningen för de pedagogiska verksamheternas digitala stöd. Avdelningen ansvarar även för stöd kring informationssäkerhet och dataskydd, forskning och utveckling för en utbildning på vetenskaplig grund, processtöd för organisations- och undervisningsutveckling, innovation, uppföljning och utvärdering samt statistik och analys. Avdelningen ansvarar även för samordning av stadens insyn i fristående skolor.
Under 2024 har ett större utvecklingsarbete genomförts på avdelningen som resulterat i en ny avdelningsstruktur med 6 enheter, varav fyra av enheterna är nya. Enheten för digitalt administrativt stöd är en av de nya enheterna med 17 kompetenta och engagerade medarbetare. Nu söker vi dig som vill vara med och bidra till vår fortsatta digitaliseringsresa.
Enheten för digitalt administrativt stöd ansvarar för förvaltning av de digitala stöd som huvudsakligen används för administrativa arbetsprocesser i stadens pedagogiska verksamheter och för att de är tillgängliga och säkra att använda för användarna. Enheten ansvarar för löpande uppföljning av avtal och dialog med leverantörer samt för att koordinera och leda arbetet i frågor om tex användarstöd, utbildning m.m. i nära samverkan med andra enheter och avdelningar. Enheten ansvarar för samverkan med stadsledningskontorets avdelning för digitalisering kring IT-infrastruktur. Enheten ansvarar även för att koordinera och leda arbetet kring tex acceptanstester, användarstöd, utbildning, incidenthantering m.m. i nära samverkan med berörda enheter och avdelningar. Enheten ansvarar även för att stödja objektstyrgrupp och objektägare inom portföljen för digitala stöd med specialister och ledare för utveckling av tjänster med verksamhetsnytta, säkerhet och kostnadseffektivitet i fokus.
Om tjänsten
Som chef för enheten för digitalt administrativt stöd ingår du i avdelningens ledningsgrupp och bidrar till avdelningens och utbildningsförvaltningens utveckling.
Som enhetschef är du ansvarig för enhetens leveranser och ekonomi. Du drivs av att få dina medarbetare att växa genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din problemlösande och kommunikativa förmåga. Du skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar genom att utmana och inspirera medarbetarna att nå enhetens, portföljens och avdelningens mål. Som ledare har du en naturlig förmåga att delegera och följa upp arbetsinsatser. Du arbetar proaktivt, driver förändring och prioriterar hållbara lösningar på såväl operativ som strategisk nivå som ger verkligt värde för verksamheten.
I ditt uppdrag kommer du att ha många kontakter med andra avdelningar och enheter vid utbildningsförvaltningen, andra förvaltningar i staden och med olika leverantörer och samarbetspartners. Du arbetar på ett förtroendeskapande och prestigelöst sätt med prioriteringar och personalplanering utifrån ett helhetsperspektiv och med verksamhetsnytta i fokus.
I uppdraget ingår att tillsammans med medarbetarna stödja och samverka inom portföljen för digitala stöd och att ha rollen som objektägare IT i berörda objekt.
Vi söker dig med följande kompetensprofil:
Utbildning
Krav:
-Akademisk examen inom för tjänsten relevant område eller motsvarande kompetens
Meriterande:
-Ledarskapsutbildning
Erfarenhet
Krav:
-Leda IT-verksamhet med chefsansvar
-Erfarenhet av upphandling, kravställning, införande och förvaltning av IT-tjänster
-Erfarenhet av att leda förändringsarbete
Meriterande:
-Erfarenhet av leveransansvar mot verksamhet
-Erfarenhet av processorienterade arbetssätt och portföljstyrning
-Erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation, t ex kommun, region eller statlig myndighet
Kunskap
Krav:
-Kunskap om IT-infrastruktur, integrationer, identitets- och åtkomsthantering
-God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Meriterande:
-Kunskap om styr- och samverkansmodellen PM3
Som enhetschef hos oss blir du en nyckelperson i vår digitala utvecklingsresa och en del av ett engagerat ledar- och medarbetarteam.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.