Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta
Vi är ett gäng glada medarbetare som söker kollega! I vårt omväxlande och stimulerande arbete får vi möjlighet att träffa många nya personer och vi är stolta över att kunna erbjuda stöd och hjälp till personer med ett omvårdnadsbehov. Dagligen möter vi Falubon i sin vardag och tillsammans arbetar vi för att skapa en så bra tillvaro som möjligt för den som behöver vårt stöd. Vi arbetar främst mot kommunens äldre invånare men har även kunder som är yngre och omfattas av olika funktionsvariationer. Socialtjänstlagen är den främsta lagen vi arbetar utifrån och den ger oss goda möjligheter att tillsammans med kund hitta de områden som behöver förstärkas för att kund ska känna en meningsfull vardag.
Om du arbetar hos oss kommer du: få möta många människor, skratta mycket, se hur kommunen skapar en bättre och mer meningsfull tillvaro för våra invånare, möta människor när de befinner sig i olika utsatta situationer, utmana dina tankevägar, lära dig mer om socialtjänst och ansvarsfördelning mellan olika huvudmän, samarbeta och samverka med flera olika aktörer, samt mycket mycket mer.
Omvårdnadsförvaltningen arbetar aktivt med kundinflytande vilket bygger på fyra grundprinciper:
- En tilltro till att kunden själv vet vad hon/han behöver och att kunden vill och kan ta ansvar
- En tilltro till att personalen har kompetens samt vill och kan ta ansvar
- En tilltro till att kunden tillsammans med personalen kan utforma och anpassa de dagliga insatserna efter kundens aktuella behov
- En tilltro till att en gemensam värdegrund garanterar att kunden upplever trygghet och kontinuitet, samt får ett gott bemötande som bygger på den personliga integriteten och säkerställer inflytande och självbestämmande
Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att du ska ha förmåga att hantera ett flertal individärenden med olika komplexitetsgrad samtidigt. Dina arbetsuppgifter består bland annat av vårdplaneringar på sjukhus och korttidsboende, hembesök, fatta beslut, skriva utredningar och dokumentation samt uppföljningar både i ordinärt boende och särskilda boenden. Biståndsenheten arbetar fortlöpande med att utveckla verksamheten och den person vi söker ska vara delaktig och bidra till utveckling och känna engagemang i förändringsarbetet.
Kvalifikationer
För rollen krävs:
- Socionomexamen alternativt annan högskoleutbildning i kombination med erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Kunskap och erfarenhet av att dokumentera på svenska i digitala system
- B-körkort
Personliga egenskaper
I arbetet som biståndshandläggare möter du dagligen nya personer som befinner sig i en mer eller mindre utsatt situation. Därför är det viktigt att du som person visar intresse och förståelse för de kunder du möter samt arbetar för en god kommunikation och gott samarbete med de kollegor, anhöriga och andra professioner som arbetar kring kunden. Du har ett självständigt arbetssätt, är strukturerad, med god förmåga att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare är du flexibel och beslutsam, du anpassar dig till ändrade omständigheter och driver processer på ett målinriktad sätt. Då arbetet innebär kontakter med många samarbetspartners bör du ha en mycket god samarbetsförmåga. Varje Falubo har rätt till att få trygga och rättssäkra bedömningar och beslut. Du som söker denna tjänst behöver därför ha kännedom kring dina egna begränsningar och styrkor så att du kan be om stöd och hjälp vid de tillfällen som så kräver, men även kunna delge övriga kollegor med den kunskap som du själv besitter.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av biståndsbedömning, gärna med inriktning äldre
- Erfarenhet av IBIC, Individen behov i centrum
- God digital vana och erfarenhet av att arbeta i Treserva
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning på heltid med möjlighet till deltid, tillträde så snart som möjligt.
Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.
Kontaktuppgifter
Anna Thoors, enhetschef, tel. 023-83086
Fackliga företrädare
Kristina Hedlöf, Vision, mail:
[email protected]
Carina Renhuvud, Akademikerförbundet SSR, mail:
[email protected]
Övrigt
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta
[email protected]
Kontaktinformation
Anna Thoors, Enhetschef
Arbetsplats
Falun