Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du göra skillnad? Bli en del av vårt team som socialsekreterare!
Vi söker två socialsekreterare till Myndighet Socialpsykiatri Hisingen. En tjänst är en ersättning och den andra en utökning. Vi arbetar med personer med psykiatrisk eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och består av två enheter som samarbetar för hög rättssäkerhet och likabehandling. Vårt kontor ligger i Hisings Backa nära Selma Lagerlöfs Torg.
Som socialsekreterare handlägger du ansökningar om bistånd och insatser enligt SoL och LSS. Du bedömer behov, informerar, fattar beslut och följer upp insatser för de som har rätt till stöd. Du möter personer med psykisk/neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, deras familjer, nätverk samt godemän/förvaltare. Vi samarbetar med boenden, boendestöd, hemtjänst, övrig socialtjänst, myndigheter och sjukvård.
Arbetet innebär myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet och likvärdiga bedömningar. Med din kunskap och ett gott bemötande ser du till att individerna får den hjälp de behöver för att leva ett gott och självständigt liv.
Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka. Du får tillgång till metod- och processhandledning samt kompetensutveckling inom samtalsmetodik, myndighetsutövning, målgruppsspecifika utbildningar och normkritiskt tänkande. Nya socialsekreterare deltar i introduktionsprogrammet Kompetenstrappan under två och ett halvt år.
Enhetscheferna arbetar nära tillsammans för att skapa likvärdiga bedömningar och gemensamt förhållningssätt gentemot dem vi möter i vårt uppdrag.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.
Erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och verkställande av beslut samt praktisk kunskap om myndighetsutövning ses som meriterande för tjänsten.
Det är önskvärt att du är väl förtrogen med handläggning enligt socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd, service till vissa funktionshindrade (LSS) samt har erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen IBIC/ Treserva/ SAMSA.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet.
Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl informella som formella. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du ska själv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.