Biståndshandläggare till äldrenämndens myndighet, område äldre
Uppsala kommun
Uppsala (Distans) Heltid
Skicka ansökan 6 dagar kvar
Biståndshandläggare Personlig assistent
6 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Äldrenämndens myndighet, område äldre Har du socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning? Då kanske du är vår nya biståndshandläggare! Du erbjuds ett roligt, utmanande och meningsfullt arbete i ett härligt gäng trevliga och engagerade kollegor och chefer där du kan utvecklas, göra skillnad och vara medskapande. Låter det intressant? Då kan det vara dig vi söker! Vård- och omsorgsförvaltningen arbetar på uppdrag av äldrenämnden och omsorgsnämnden som ansvarar för att det finns service, vård och omsorg till kommunmedborgare med nedsatt funktionsförmåga. Avdelning myndighet OSN ÄLN, område äldre svarar för myndighetsutövning utifrån socialtjänstlagen till personer över 65 år. Myndighet område äldre är indelad i fem enheter med olika funktioner och ansvarsområden, såsom information/rådgivning, samordning av boendeplatser, utskrivningsplanering i samverkan med Region Uppsala, myndighetsutövning och uppföljning av insatser. Som nyanställd hos oss får du en mentor och vi jobbar tillsammans i ett introduktionspaket. Vi har även en kompetenstrappa som ger möjlighet till utveckling inom tjänsten som biståndshandläggare. För alla medarbetare i Uppsala kommun erbjuds 3000 kr per år i friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats är i moderna och trevliga lokaler i det nyrenoverade Stadshuset som ligger precis intill resecentrum i Uppsala. Hos oss finns det möjlighet att arbeta på distans/i hemmet några dagar i veckan. Ditt uppdrag Till det här uppdraget söker vi flera biståndshandläggare till våra enheter på avdelningen äldrenämndens myndighet, en tillsvidaretjänst och flera tidsbegränsade vikariat. Inom avdelning myndighet OSN och ÄLN, område äldre på vård- och omsorgsförvaltningen, arbetar biståndshandläggare med att informera, utreda, bedöma och besluta om insatser enligt socialtjänstlagen samt följa upp brukarens upplevelse av insatsens kvalitet. Förvaltningen arbetar utifrån ett samordnande/motiverande synsätt och brukares delaktighet utifrån IBIC (individens behov i centrum). Stort fokus ligger på trygg utskrivning/hemgång från region Uppsala samt uppföljning av beslut i ordinärt- och särskilt boende för den enskilde så att denne får den hjälp den behöver utifrån sina behov. Du kommer att ha kontakt med den enskilde och dennes närstående eller legala företrädare där information och rådgivning är en del. I övrigt har biståndshandläggaren i sitt uppdrag att samverka internt samt externt med utförare och andra huvudmän. I arbetet ingår att aktivt medverka i kvalitets- och utvecklingsarbete. Din bakgrund Vi söker dig som har socionomexamen och gärna också kandidatexamen i beteendevetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av myndighetsutövning, gärna inom äldreomsorg. Det är också viktigt att du har arbetat utifrån socialtjänstlagen (SoL) och att du har goda kunskaper i Microsoft 365 och kan dokumentera. Vi ser det som en fördel om du har erfarenhet av nämndens målgrupp äldre. Arbetet kräver goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och det är meriterande om du dessutom har muntliga och skriftliga kunskaper i finska. B-körkort är meriterande för tjänsten. Som person är du kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa din kommunikation till mottagaren. Du är flexibel och har förmågan att se möjligheter i förändringar. Vidare är du en person som samarbetar bra med andra människor. Dessutom är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta: Maris Rasul, enhetschef, 018-727 60 04 Ann-Britt Larsson, enhetschef, 018-727 72 56 Elisabeth Karlsson, enhetschef, 018-726 33 06. Fackliga företrädare: Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34 Vision, Karin Lundborg, 018-727 51 52. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59. Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt. Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Arbeta inom vård och omsorg - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/arbeta-inom-vard-och-omsorg/) Inom vård- och omsorgsförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst. Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-10
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare