Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en vikarierande stödassistent till Fredriksdalsgatans gruppbostad. Här bor 6 hyresgäster. Vi ska tillsammans skapa en gruppbostad där hyresgästerna inspireras och motiveras till att använda, utmana och utveckla sina förmågor. Vi kommer arbeta med individuella pedagogiska lösningar för att ge varje hyresgäst goda förutsättningar till ett självständigt liv och därigenom utvecklas.
Målgruppen är personer med diagnoser inom neuropsykiatriska spektrumet, intellektuella funktionsvariationer och även psykiatri.
Vårt mål är att skapa en modern servicebostad där användandet av välfärdsteknik är en naturlig del av arbetet. I rollen som stödassistent ingår kontaktmannaskap, vilket innebär att du har utökat ansvar kring en eller flera hyresgäster. I detta ingår bland annat att ta fram individuellt anpassat arbetssätt, social dokumentation och att samverka i det professionella nätverket runt hyresgästen. Som stöd till dig i detta arbete finns det stödpedagog på enheten.
Tillsammans gör vi ett viktigt och meningsfullt arbete som gör skillnad i människors liv. I arbetsuppgifterna ingår även läkemedelshantering enligt delegering och vanligt förekommande sysslor i hemmet, så som matlagning, tvätt och städning. Då arbetet till viss del är av fysiskt krävande karaktär är det viktigt att du har fysiska förutsättningar för att kunna utföra detta. Du arbetar på schema dag, kväll, helg och sovande jour. Ensamarbete förekommer.
Vi använder Time Care Planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har stödassistentutbildning, Barn och fritidsprogrammet med inriktning socialt arbete eller pedagogiskt arbete, eller Vård och omsorgsprogrammet. Alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
Då kommunikation är en viktig del av arbetet kräver det att du har goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Du har även en förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt och du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov samt uppmuntrar till dialog, delaktighet och engagemang. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom vård och omsorg
Vi ser också att du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens
behov som utgångspunkt för ditt agerande och du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Det är bra om du har tidigare erfarenheter av social dokumentation
Det är önskvärt med erfarenhet och kunskap om följande metoder:
LAB (Lågaffektivt bemötande), AKK (alternativ kompletterande kommunikation) och tydliggörande pedagogik.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
• Trygg anställning med goda anställningsvillkor
• Heltid med möjlighet till deltid
• Introduktion vid nyanställning
• Kompetensutveckling
• Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Vid arbete i den enskildes hem:
Före erbjudande om anställning ber vi dig uppvisa utdrag ur polisens belastningsregister. Beställt utdrag ska vara oöppnat.
Du skasjälv begära ett utdrag från polisens belastningsregister. Detta görs på polisens hemsida antingen via e-tjänst (Kontroll av egna uppgifter i belastningsregistret) eller med hjälp av Blankett för att kontrollera egna uppgifter (Blankettför begäran om registerutdragför enskild person, utdrag nr 442.3)
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.