Tillsynshandläggare till bygglovenheten
Skicka ansökan 25 dagar kvar
Tillsynshandläggare
25 dagar kvar

Arbetsbeskrivning

Bygglovsenheten är en del av Samhällsbyggnadskontoret i Södertälje kommun. Vi är en enhet med 22 personer och består av administratörer, verksamhetsutvecklare, gruppledare, bygglovshandläggare, byggnadsinspektörer och tillsynshandläggare. Nu söker vi efter en ytterligare tillsynshandläggare till vår grupp.

Dina arbetsuppgifter

Som tillsynshandläggare handlägger du främst tillsynsärenden utifrån Plan- och bygglagen och Miljöbalken samt lämnar råd och upplysningar till våra medborgare och aktörer. Du fattar beslut samt förbereder ärenden inför beslut i våra byggnadsnämnder. Södertälje kommun arbetar även myndighetsgemensamt tillsammans med bland andra polismyndigheten, brandförsvaret och arbetsmiljöverket.

Vem är du?

För att lyckas i rollen ser vi att du är utbildad inom juridik, byggteknik, arkitektur, bygglovhandläggning eller har annan utbildning som vi bedömer som relevant. Du ska ha erfarenhet av myndighetsutövning och det är meriterande att tidigare ha arbetat med handläggning av tillsynsärenden enligt Plan- och bygglagen och Miljöbalken.
Du har en stark drivkraft och det är mycket viktigt att du kan komma till avslut även i komplicerade ärenden. Du förmedlar information tydligt och enkelt både muntligt och skriftligt. Du planerar och följer upp ditt arbete utifrån våra gemensamma mål. Du kan utan hinder arbeta i digitala miljöer.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vi söker dig som med ett gott humör vill göra vår verksamhet och våra beslut tydliga och rättvisa för medborgare, fastighetsägare, företag och alla andra som du kommer i kontakt med.

Personliga egenskaper:
-Noggrann och strukturerad
-Värdesätter goda samarbeten

Krav:
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
- B-körkort
- Tidigare erfarenhet av arbete med myndighetsutövning

Meriterande:
- Erfarenhet av det digitala systemet ByggR/NOVA
- Erfarenhet av arbete med tillsynshandläggning utifrån Plan- och bygglagen

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig

Arbetsplatsen är centralt belägen i Södertälje, i Stadshuset en kort promenad från pendeltågstationen. Vi sitter i ett aktivitetsbaserat kontorslandskap i Södertälje stadshus, beläget i närhet till pendeltågstationen Vi har flexibla arbetstider och möjlighet till delvis distansarbete finns. Denna tjänst är en heltids tillsvidareanställning.

Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner

Välkommen till oss!

Övrigt

Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Mer info

Anställningsform Vanlig anställning
Publicerad 2024-12-05
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 1
Varaktighet Tillsvidare