Arbetsbeskrivning
Regeringskansliets ehent för drift och underhåll
Förvaltningsavdelningens verksamhet är sedan 1 september 2024 indelad i sex avdelningar. Flera av avdelningarna genomgår en omorganisation som träder i kraft vid årsskiftet. Nu rekryteras till nya befattningar som enhetschefer och sektionschefer vid dessa avdelningar.
Digitaliseringsavdelningen kommer från årsskiftet att bestå av fyra enheter. En enhet för drift och underhåll, en enhet för utveckling, en enhet för teknisk styrning och innovation samt enheten Kontaktcenter.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker nu enhetschef till enheten för drift och underhåll. Enheten kommer att ansvara för säker och stabil drift av Regeringskansliets IT-tjänster. Vid enheten finns fem sektioner som leds av fem underställda sektionschefer.
Uppdraget som enhetschef innebär att leda, utveckla och organisera arbetet. I detta ingår planering av personal, konsulter och investeringar. Som enhetschef ingår du även i avdelningens ledningsgrupp. Rollen innefattar budgetansvar.
Som enhetschef har du fem direktrapporterande sektionschefer som du leder, motiverar, inspirerar och utvecklar. Du leder verksamheten mot uppställda mål och samverkar med närliggande funktioner för att säkerställa att processer och rutiner är effektiva och säkra.
Som enhetschef företräder du också verksamheten i många olika sammanhang, såväl internt som externt.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning alternativt gymnasieexamen i kombination med betydande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten. Du har även relevant utbildning/kurser inom IT-området. Du har flerårig erfarenhet som chef och ledare med personalansvar på direkt nivå.
Vidare har du omfattande erfarenhet av att leda drift- och säkerhetsarbete inom IT-området, samt påvisad erfarenhet av att med gott resultat bedriva förändringsarbete inom teknik- och servicefunktioner. Du har även erfarenhet av att leda IT-funktioner med höga tillgänglighets- och säkerhetskrav. Vi ser även att du har erfarenhet av arbete inom myndighet samt erfarenhet av samverkan med andra myndigheter inom IT-området. Rollen kräver även erfarenhet av arbete med ramverk inom systemförvaltning, projekt och IT-service.
Det är meriterande om du har erfarenhet från relevant arbete i Regeringskansliet. Det är vidare meriterande att du har kunskap inom Nato- och EU- regelverk. Det är även meriterande med goda kunskaper inom ITIL och PM3.
Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift både på svenska och engelska.
Dina egenskaper
I rollen som enhetschef behöver du ha god ledarförmåga och du skapar engagemang och delaktighet. Som ledare visar du tillit genom att coacha och delegera, för att generera lösningar och frigöra medarbetares potential.
Du har en förmåga att skapa förtroendefullt samarbete på alla nivåer både internt och externt samt att du värdesätter goda relationer. Som ledare är du även lugn, serviceinriktad och initiativrik, med en tydlig förmåga att leverera lösningar. Du är resultatorienterad som ledare, som tydligt kommunicerar beslut, mål och ramar. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
Du anställs tillsvidare som departementsråd med ett tidsbegränsat förordnande som chef.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Regeringskansliets digitaliseringsdirektör Joakim Winter på 08- 405 36 27. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Jan Wahlströmför ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19:e december.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.