Socialsekreterare till ekonomiskt bistånd

Arbetsbeskrivning

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning finns i västra Stockholm med närhet till natursköna områden och goda kommunikationer. Vi är cirka 1700 stolta och engagerade medarbetare som bidrar med service av hög kvalitet till stadsdelsområdets invånare varje dag. Vår arbetsmiljö präglas av samarbete, mod och delaktighet. Vår styrka är att den mångfald som finns bland invånare även finns hos våra medarbetare. Tillsammans gör vi skillnad! Välkommen till oss! Trivs du med ett omväxlande arbete som innebär många kontakter, dokumentation och att fatta beslut som påverkar individen? Då kan det här vara en tjänst för dig. Vi erbjuder ett roligt och utvecklande uppdrag där ditt engagemang för de mest utsatta i vårt samhälle tas till vara. Du får möjlighet att samarbeta med engagerade kollegor och bidra till vidareutveckling av en verksamhet av högsta kvalitet. Vi arbetar strukturerat med stor fokus på samarbete och utgångspunkt i aktuell forskning. Mer om vår arbetsplats: Vår vision och våra prioriteringar Läs mer om våra förmåner för medarbetare Din roll: Vi söker dig som vill arbeta som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd Rollen som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är betydelsefull och mångfacetterad. I dialog med klienten arbetar du för att hitta en lösning för den unika individen. Du möter ofta människor i kris och med komplexa livssituationer. I arbetet samverkar du med andra enheter inom stadsdelsförvaltningen och externa samarbetspartners. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att träffa dina klienter ofta och arbeta motiverande mot självförsörjning enligt BIP (BIP - Samordningsförbundet (samordningstockholm.se) utreda och fatta beslut om ekonomiskt bistånd inhämta information, upprätta förändringsplaner, göra bedömningar och fatta beslut samt följa upp planeringen enligt socialtjänstlagen använda utredningsmallar IB, FIA samt FREDA, AUDIT, DUDIT etc. dokumentera och handlägga skriftligt bidra till ökad samverkan och verksamhetsutveckling Hos oss får du härliga kollegor som har roligt på jobbet. Vi hjälper varandra och värnar om den goda arbetsmiljön. Vi arbetar aktivt med vår grupputveckling och strävar efter att behålla effektiva team. Vi utvecklar verksamheten fortlöpande med fokus på vår målgrupp och du är välkommen att bidra till utvecklingen genom engagemang i förändringsarbetet. Vi erbjuder dig Skräddarsydd introduktion av mentor och extern handledning Engagerade kollegor och ett nära samarbete på enheten och teamet du ingår i Tillgång till nära och tillgänglig arbetsledning Möjlighet till löpande kompetensutveckling samt fortbildning med en individuell kompetensutvecklingsplan som grund Möjlighet att specialisera dig i specifika områden som är intressanta för dig och relevanta för vår verksamhet Friskvårdsbidrag  Flexibel arbetstid  Dina kompetenser och erfarenheter Vi söker dig som har socionomexamen och goda kunskaper om lagstiftning och riktlinjer, eller annan högskoleutbildning som vi bedömer som likvärdig kombinerat med liknande arbetserfarenhet god förmåga att dokumentera skriftligt och kommunicera muntligt tidigare arbetslivserfarenhet Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd  arbete inom psykiatrin, psykisk ohälsa eller missbruk myndighetsutövning stadens dokumentationssystem Paraplyet FLAI MI (motiverande intervju) För att trivas i rollen har du en god samarbetsförmåga och är serviceinriktad då arbetet innebär många interna och externa kontakter. Du gillar dokumentation och administration då detta utgör stor del av arbetet. Du har förmågan att fatta beslut vid tidspress eller vid begränsad information i ditt dagliga arbete som myndighetsutövare. Vidare har du en helhetssyn som gör att du ser till hela verksamhetens bästa. För att lyckas i rollen behöver du ha förmågan att arbeta mot tydliga mål och uppnå resultat samt vara ekonomiskt medveten. Vi lägger vi stor vikt vid dina personliga färdigheter och ditt engagemang för tjänsten. Vi är nyfikna på dig och ser fram emot din ansökan!  Övrigt Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning - Stockholms stad (start.stockholm) Avdelningen Individ och familj ansvarar för stöd och service till invånare i stadsdelsområdet och har från och med 1 januari verksamhetsområden främjande, första linjen, barn och unga samt vuxen. Inom området Vuxen finns enheterna: Ekonomiskt bistånd enhet 1 och enhet två 2, Beroende/RVT och Öppenvård. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering. Tjänsten tillsätts under förutsättning att vederbörliga beslut fattas.  Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Mer info

Anställningsform -
Publicerad 2024-12-04
Lön Fast månads- vecko- eller timlön
Antal platser 2
Varaktighet Tillsvidare

Sök jobbet

Ansök via arbetsgivarens hemsida

Skicka ansökan

Liknande jobb