Arbetsbeskrivning
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Välkommen till oss
Boendeenheten är en del av socialförvaltningens avdelning Socialt stöd och är en stadsövergripande resurs som tillhandahåller boendeinsatser för hemlösa vuxna med missbruks- och/eller psykosociala problem.
Enheten omfattar verksamheter som akutboende, stödboende, Bostad Först, försök- och träningslägenheter samt samlarteamet. Enhetens huvuduppdrag är att stödja personer i processen ur hemlöshet.
Nu söker vi enhetschef till Edshemmet Upplands Väsby
Verksamheten vänder sig till kvinnor och män som till följd av hemlöshet, missbruk, psykisk ohälsa eller andra svårigheter behöver stöd från socialtjänsten. Stödet som erbjuds utgår från beställarens uppdrag och stödinsatserna baseras på evidensbaserade metoder. Insatserna är individuellt anpassade efter den enskildes målsättningar och behov och syftar till att möjliggöra för brukaren att kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.
På Edshemmet i Upplands Väsby finns 33 platser och 18 anställda bestående av enhetschef, gruppledare, behandlingsassistenter, kockar och ekonomibiträde.
Vi erbjuder
Som chef på boendeenheten ingår du i en ledningsgrupp med 14 kompetenta kollegor inklusive tre stabsfunktioner som du kan använda som stöd att utveckla och förbättra enheten och verksamhetens arbete. Du erbjuds ett mentorskap med en erfaren kollega från enheten och kontinuerlig kompetensutveckling i form av föreläsningar, chefsforum m.m.
Socialförvaltningen har ett välfungerande administrativt stöd att ta hjälp av i din funktion så som HR och ekonomicontroller. Vi har flextid och sommartid samt friskvårdsbidrag och rabatt på flera
friskvårdsanläggningar.
Din roll
Som enhetschef förväntas du självständigt leda, organisera och utveckla verksamheten utifrån gällande lagstiftning, riktlinjer, stadens mål- och styrdokument samt i enlighet med uppdrag och uppsatta mål. Du förväntas att arbeta för den aktuella målgruppen och säkerställa innehåll och kvalitet i verksamheten med gällande ekonomiska förutsättningar.
Du har budget-, personal- och arbetsmiljöansvar med en gruppledare som hjälper dig i den dagliga verksamheten. Du deltar aktivt i utvecklingsfrågor på enhetsnivå och involverar medarbetarna i det gemensamma utvecklingsarbetet. Du kommer att ha ett nära samarbete med kollegor inom enhetens ledningsgrupp samt med beställare på stadsdel och enheten för hemlösa. Du rapporterar direkt till områdeschef för Boendeenheten.
Din kompetens och erfarenhet
Vi söker dig som har:
• högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget,
• chefserfarenhet från utförarverksamhet inom socialt arbete,
• erfarenhet av arbete med människor med missbruksproblem och/eller psykisk ohälsa och/eller som befinner sig i hemlöshet,
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete.
I rollen som enhetschef arbetar du nära dina medarbetare och klienter vilket ställer stora krav på intresse för den specifika målgruppen och förståelse för verksamhetens utmaningar. Du är du trygg och stabil i ledarrollen, med god förmåga att förhålla dig professionellt i arbetet. Din ledarstil grundar sig i tydlighet, struktur och stabilitet.
Vidare har du god förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du är mål- och resultatorienterad och coachar och motiverar dina medarbetare mot uppställda mål. Du driver ditt arbete självständigt, är initiativtagande och förblir motiverad även om du stöter på hinder. Du har god samarbetsförmåga och kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att förväntningar är klara för berörda parter.
Övrigt
Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.